Tagg:noexit=yes

Ibland stöter jag på taggen noexit=yes, oftast på slutnoden på en väg. Jag använder den själv då slutnoder på två vägar är nära varandra, men inte ihopkopplade, för att förhindra varning från JOSM-validatorn.

Jag hittar också ibland noexit=yes på vägar, men ganska sällan. Ibland har den taggen suttit på en väg som i sin tur grenar upp sig på mindre vägar som är “dead-end”. Och visst, den först nämnda vägen är till slut en återvändsväg, man är tvungen att återvända via den. Det betyder dock att vi skulle behöva tagga ett enormt antal vägar bara i Sverige, om vi skulle ha den vida tolkningen.

Denna diskussion (användning av noexit) har pågått under stora delar av hela 2000-talet. Vissa tycker si andra så. För min del har jag tillämpat och tillämpar enligt (Talk:Tag:noexit=yes - OpenStreetMap Wiki):

In particular, noexit=yes must not be used:

  • ======O : it’s obvious that nothing can pass, no warning, noexit is unnecessary.
  • ======O---------- : if cars cannot pass to path ==>>–, noexit=yes is superfluous: it’s wrong for pedestrians and the status for cars is made obvious on ------- with motor_vehicle=no, no reason for any warning (to disable)
  • ====== : on a way, because, even if a valid noexit=yes condition is required, one must obviously indicate at which end node it’s required
1 Like

Min uppfattning är att det enda syftet med den är att förenkla validering, precis som du beskriver i början där. Om vägnätet är komplett så har den ju inget syfte eftersom vägen ändå tar slut. Den är som en omvänd “fixme=continue”.

Imho tycker jag inte man ska gå in för att tagga den överallt, men det finns ställen där det är relativt meningsfullt att ange explicit att vägen tar slut (för att inte skapa missförstånd).

Dock, en sak man alltid kan rätta på är om det är taggat på WAY istället för NODE.

1 Like

osm-wiki är väl rätt klar på den punkten. Ingen noexit=yes på en “way”. Endast på en node under förutsättning - som jag tolkar det - att ingen väg följer efter den noden.

Jag håller med. Inga noexit på ways.

1 Like

Om man analyserar en smula så kommer man fram till att de allra flesta vägar med noexit=yes (på way) gjordes av en användare med tysk språkinställning i editorn som uppger sig vara en fan av Sverige …