Sykling på Sørkedalsveien - spml fra Ruter

Pga påkoblingen av Fornebubanen så blir det veldig mye gåing og buss for t-bane i Sørkedalsveien i de kommende 7 månendene. Ruter og BYM anbefaler syklister om å sykle i Monolittveien og unngå Sørkedalsveien (sikkert spesielt i tidsrommet når T-banen går - og rushtiden)

Dette er jo en god anbefaling - men hvordan kan vi legge det inn i OSM?

Det er også sånn at det handler om noen få meter i origin for søkene for å få søket til å snappe fra denne IKKE anbefalte ruten

https://otp2debug.entur.org/?variables=%257B%2522from%2522%253A%257B%2522coordinates%2522%253A%257B%2522latitude%2522%253A59.93725762879578%252C%2522longitude%2522%253A10.683509980876408%257D%257D%252C%2522to%2522%253A%257B%2522coordinates%2522%253A%257B%2522latitude%2522%253A59.92918542326214%252C%2522longitude%2522%253A10.71572653072235%257D%257D%252C%2522dateTime%2522%253A%25222025-03-18T08%253A54%253A13.816Z%2522%252C%2522modes%2522%253A%257B%2522directMode%2522%253A%2522bicycle%2522%257D%257D#14.47/59.93189/10.70188

til den anbefalte OTP Debug

Dvs. hvis man søker ca 50 m til venstre fra Smestad t-bane så får man det anbefalte søket, så hvis forutsetningene for sykkel i det første alternativet bare var litt dårligere - eller de i monolittveien litt bedre så kanskje alle forslag vil vippe over til Monolittveien.

Tanker?

Ønsker spesielt innspill fra @BYM_Ola_Juul_Holm :point_up: @Noen @balchen @Leonard_Ehrenfried

Er målsetningen å gjøre dette hos Entur eller hos “alle” sykkelrutere? Å gjøre det for alle vil nok redusere mulighetene vi har.

Det ser ut som at mesteparten av veien er rutet på fortau i det ikke-anbefalte alternativet. Siden det finnes en myndighetsanbefaling om å ikke sykle her, så er det kanskje treffende med bicycle=discouraged på fortauet. Vet ikke om det vil påvirke rutere i noen grad.

Har myndighetene også frarådet folk å kjøre bil på strekningen?

1 Like

Som jeg forstår det blir Sørkedalsveien (bilveien) smekkfull med busser, og fortauet smekkfullt med folk som går. Derfor anbefales den ikke.

Det har direkte med Enturs (og dermed Ruters) søkeforslag å gjøre ja, men det er jo uansett noe som har med virkeligheten å gjøre.

Hvis det er åpent for bilkjøring i Sørkedalsveien, myndighetene ikke fraråder det og vi setter bicycle=discouraged på fortauet, vil ruteren da heller rute syklister i kjøreveien?

Men det høres jo rart ut som de ikke fraråder bilister å kjøre der eller ikke stenger for personbiltrafikk, da…

Finner ikke igjen reiseruteanbefalingene på nett. Har du lenke til dem?

bicycle=discouraged is not taken into acount in the Norwegian OSM mapper for OTP: Norway - OpenTripPlanner 2

It is for others Default - OpenTripPlanner 2 and would not be hard to do so for Norway.

1 Like

Dette kan falle inn under:

Du kan sykle på gangvei og fortau når du ikke er til hinder eller fare for gående. Er det mange folk på fortauet, skal du gå av og trille sykkelen.

Kilde: Trafikkregler for syklister, Statens vegvesen

Som kan forsvare å tagge dette med bicycle=dismount (samt forklare det med en fornuftig tekst i note alle steder det benyttes). Spørsmålet er vel da, som @balchen sier, om ruta heller blir lagt i vegbanen i Sørkedalsveien. Var del av min faste sykkelrute til/fra sentrum for lenge siden, og da brukte jeg alltid Monolitveien selv. Sørkedalsveien er bare en dårlig stroad.

problemet tror jeg er at hvis det skal bli HELT riktig så gjelder dette sikkert bare på dagtid, så det blir masse conditions i alle retninger :sweat:

1 Like

Blir alltid et kompromiss dette, men siden tidsspennet på «gange-og-buss-for-tbane» tross alt er store deler av døgnet mener jeg at vi er godt innafor.

bicycle=discouraged indicates that riding bicycle is allowed but discouraged by posted traffic signs. Should not be used just because mapper would not recommend using this way for cyclists.”
Fra Wiki’n

Med mindre det settes opp skilting, som kan hende at det blir, om at man ikke bør sykle der bør vi styre unna denne taggen. Det er vel mantraet til OSM at man ikke skal tagge med slike “hacks” for å endre rutemotorere og kart-rendere.

Hvis Ruter eller Entur ikke ønsker at denne gaten skal anbefales av appene deres burde de heller finne en måte de kan “blokke” denne gaten i sine rutemotorere, frem til faktisk skilting fraråder syklister fra å sykle der.

Det finnes en kontroversiell class:bicycle key som prøver å løse problemet med farlige veier og anbefalte ruter for syklister. Er du kjent med om denne nøkkelverdien støttes av OTP @Leonard_Ehrenfried ?

Poenget er vel heller er at det skal være en objektiv sannhet mer enn hver enkelt bidragsyters mening. Hvis/når veimyndigheten går ut og sier det – og det finnes en kilde til det – så tenker jeg at det er innenfor. Det er like offentlig som et skilt.

En uttalelse er vel strengt tatt ikke like offisielt som et skilt. Har du lenke @Wulfmorn til hvem som uttalte seg ang. Sørkedalsveien fra Bymiljøetaten? Jeg kan ta det opp direkte med dem om de har tenkt til å skilte alternativ rute.

Since people asked: here is the (almost) exhaustive list of tags that the Norwegian OTP config understands:

https://docs.opentripplanner.org/en/dev-2.x/osm/Norway/

Changing it is not very hard but the problem here is agreeing what the correct tag is.

1 Like

Class:bicycle is not on the list.

1 Like

Om det blir skiltet er det enda enklere, men jeg tenker det holder om det står f. eks. her.

1 Like

Det er Ingrid Gjørvad i BYM som Ruter har kontakt med angående denne saken. Kunne du eventuelt tatt kontakt?

1 Like

Har tatt kontakt med Ingrid angående denne saken. Holder dere oppdatert om det kommer noen offisiell omskilting for syklister på denne strekningen.

1 Like

Jeg fikk tilsendt en skisse over hvor de skal skilte med veivisningsskilt for syklende i anleggsperioden av kollegaer i etaten som har kjennskap til saken.

Vi ønsker ikke at folk sykler i Sørkedalsveien i bruddperioden (27.03.2025 – 03.11.2025) mellom Borgen T og Majorstua T av hensyn til trafikksikkerhet. Det vil bli skiltet en omkjøring fra Smestad T ned Hoffsveien og bort Monolittveien

For de som sykler gjennom Smestadkrysset er det ønskelig at folk sykler ned Hoffsveien og ned i Monolittveien, men vi ønsker også å lede de som sykler ned Sørkedalsveien fra Makrellbekken inn Jon Smestads vei og ned Monolittveien, slik at de unngår Smestadkrysset helt.

1 Like

Innebærer det at BYM (les deg) kan gjøre oppdatering i OSM som ivaretar omkjøringen slik at vi ikke loser syklister inn i Sørkedalsveien igjennom reisesøket?