Onlangs* in StreetComplete vragen gekregen over de ondergrond van tennisbanen. Toen beantwoord met surface=tartan. Daar twijfel ik toch aan na het lezen van het wiki-artikel: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:surface%3Dtartan (en wikipedia)
Tartan koos ik op basis van het plaatje (rood kunststof) maar dat plaatje is van een atletiekbaan.
Heb wel even gekeken hoe er getagd wordt in Nederland (als de surface-tag niet ontbreekt):
Als leek zou ik zeggen dat clay, gravel en fine_gravel eigenlijk over de zelfde ondergrond gaan. Waarschijnlijk geldt dat ook voor tartan en artificial_turf.
Zijn er tennissende forumleden die hier wat meer inzicht in hebben?
*aanvulling: Deze vraag was ik blijkbaar vergeten om daadwerkelijk te ‘posten’ en stond nog open als draft. De aantallen in het lijstje hierboven zijn dus mogelijk al veranderd.
A dit is zeker een goede vraag, ik heb een tijd geleden een gedeelte van de tennis banen verbeterd/aangevuld. En daarbij heb ik ook onderzoek gedaan naar de verschillende oppervlakken waarop gespeeld word en hoe die via luchtbeelden te kunnen herkennen.
Er zijn enorm veel verschillende type ondergronden, maar voor OSM doeleinden lijken sommige van deze teveel op elkaar. Zelf categoriseer ik dat dan in:
Klei ondergronden
Gebakken en gemalen aardewerk, of vergelijkbaar. Nu voornamelijk gemapped als clay/gravel/fine_gravel
Kunstgras ondergronden
Kort tot middelmatig hoge kunstgras velden. Nu voornamelijk gemapped als artificial_turf
Rubber achtige ondergronden
Ik weet niet precies wat dat is maar hieronder vallen tartan, smashcourt
Harde ondergronden
Dat zijn de beton, asfalt ect, en dan zit er iets van verf op. Dat word dan meestal hardcourt genoemd.
Gras
Soms heb je nog een tennis baan met echt gras, maar die heb ik nog nooit gezien.
Een aantal van deze waarden zijn dus inderdaad dubbel. Zeker in de klei categorie. Het is soms extreem moeilijk om sommige verschillen te zien, zeker tussen clay en artificial_turf. Maar een kenmerk klei banen is dat er geen andere kleur gebruikt word voor binnen en buiten het veld, dat zou namelijk allemaal mixen.
Ja dat klopt, daarom twijfel ik ook aan mijn eerdere keuze. Het ging in elk geval om kunststofbanen maar of het kunstgras was of een vlakkere / hardere ondergrond … zo goed heb ik er eerlijk gezegd niet gekeken. Op de luchtfoto is het materiaal wel lastiger te oordelen dan wanneer je er vlak naast staat:
Nu zou ik toch ook meer neigen naar artificial_turf voor de 5 tennisbanen en ook maar voor de blauwe padelbanen (heb die net toegevoegd). Aangezien dat in NL voor padel weer verreweg de meest gebruikte surface-tag is.
Als ik zoek op de combinatie tennis en tartan kom ik wel wat tegen. Als ik die foto zo zie gaat het wel lastig worden om dit vanuit de lucht van kunstgras te onderscheiden: Tartan Ground Tennis Court - Reform Sports