Hei. StreetComplete käyttäjänä olen ihmetellyt tehtävää, jossa kysytään onko liikennevalo-ohjatulla suojatiellä tuntoindikaattoria sokeille. Olen yrittänyt tutkia asiaa, enkä ole löytänyt yhtäkään tällaista värisevää tai pyörivää indikaattoria, tai viittausta että sellaisia olisi käytössä. Taginfo kertoo että yli 98% tapauksista tällaista indikaattoria ei ole. Kävin tarkistamassa muutaman paikan, jossa on merkitty että indikaattori olisi, mutta en huomannut risteyksissä mitään tavallisesta poikkeavaa ja epäilen että ne on tägätty virheellisesti.
Mitä mieltä olette? Pitäisikö tehtävä ottaa pois käytöstä Suomessa? Ajattelen että vaikka näitä muutama olisikin käytössä, on kysely joka liikennevaloissa tarpeetonta, ja aiheuttaa todennäköisesti virheellisiä vastauksia. Jonkinlainen konsesus vaaditaan, jotta tehtävä voisi poistaa käytöstä.
Itse olen ainakin ottanut tuon streetcompleten omista asetuksista pois päältä kun en ole koskaan tuommoiseen tuntoindikaattoriin törmännyt. Epäilen mahtaako Suomessa olla yhtäkään tällaista oikeasti olemassa - tai vaikka olisikin, osaako kukaan niitä käyttää tai on niistä edes tietoinen.
Esim. näkövammaisten liiton sivuilla ei mainita värinästä mitään vaan puhutaan äänimerkeistä liikennevaloissa: Liikenne | Näkövammaisten liitto
Jos tuon kyselyn saa helposti poistettua oletuksena Suomessa, ottaisin ainakin itse pois - se on perus kartoittajalle kuitenkin ehkä vain enemmän ärsyttävä kysely kun vastaus on aina sama. Jos noita jossain on oikeasti, määrä on varmaan häviävän pieni ainakin tällä hetkellä - ehkä 10 vuoden päästä tilanne voi olla toinen.
Kävin äsken Vantaalla lähialueella tarkastelemassa joitain liikennevalojen painikkeita, joita oli muutamalta eri aikakaudelta. Törmäsin kolmeen PrismaTibron lootaan. Missään näissä ei ollut mitään värinä-indikaattoria. Ei edes uusimmassa PrismaTibron ohennetussa lootassa. Itse asiassa tuosta uusimmasta ohennetusta mallista puuttuu kokonaan nuoli-opasteet, kuten tämä: https://www.prismatibro.se/wp-content/uploads/2022/11/DA_Relief_800x504_221109-01.png .
Sanoisin, että värinä-indikaattoria mielenkiintoisempi tieto Suomessa olisi sokealle nuo nuolet, joista saa siis tietää mihin suuntaan pitää mennä, mitä muuta liikennettä on odotettavissa ja onko keskikoroketta jne. Noita nuolia näkyi muutamassa paikassa noissa isoimmissa uusissa PrismaTibron laitteissa - vanhemmista laitteista ne puuttuivat. Mutta ei näköjään streetcompletessa ole mitään tehtävää näille nuolille: StreetComplete/Quests - OpenStreetMap Wiki , osmissa se on kaiketi tämä arvo: Key:traffic_signals:minimap - OpenStreetMap Wiki
En mikään ekspertti näkörajoitteisten asioissa ole, mutta veikkaisin, että Suomessa on keskitytty vain tuohon äänimerkkiin ainakin sen osalta kun on tarkoitus ilmaista onko valo vihreä vai punainen.
En myöskään ole nähnyt tuollaista värinäindikaattoria suomessa missään, joskaan en ole sen “kohderyhmää”. Amerikkalaisten olen nähnyt youtubessa näitä esittelevän, ja siihen perustuu tietämykseni niistä… Eli StreetComplete kysymyksen voisi varmaan suomessa disabloida.
Tuo tactile map / reliefi olisi varmaan ihan hyödyllinen kartoittava, eli traffic_signals:minimap=yes/no.
Sen lisäksi muita merkattavia ominaisuuksia voisi olla traffic_signals:sound=yes/no ja button_operated=yes/no.
That has been suggested before in SC #4895, but closed due to lack of feedback. If you can provide feedback, feel free to add your comments there, and the quest might materialize.
In addition to that, there could be traffic_signals:sound=yes/no other features to mark and button_operated=yes/no.
Both of those those quests are already present in StreetComplete; see its quest list.
Hei. Kiitos vastauksista. @mvestola linkkaamat sivustot ovat erittäin mielenkiintoisia. En osannut yhtä perusteellisesti tutkia asiaa! Näyttää siltä että muutos on hyväksytty StreetCompleteen, ja se tulee voimaan seuraavassa päivityksessä.