Stream layer -1 voldoende

Stream: layer= -1

Is dit voldoende om een water sloot, stroompje die met een buis onder de weg door gaat aan te geven.

Ik had ook de volgende ingevoerd.
en geen layer=-1

tunnel=culvert
culvert=yes

hier gaf Josm validatiefout en keepright gaf dat ook aan. highway crossed waterway

Je hebt van die brede watertjes die met een vierkante koker onder de weg door gaan i.p.v. ronde buis.
vandaar tunnel
In die situaties kan je niet van een brug spreken geen reling, er is een sloottalud aanwezig, gras naast rijbaan.

Dat zou volgens mij voldoende moeten zijn. Weet je ook zeker dat er geen node bestaat die gedeeld wordt tussen de weg en het watertje, zodat het lijkt op een kruispunt?

nee, geen gemeenschappelijke node.

Inderdaad, er moet geen gemeenschappelijke node zijn.

JOSM Validator geeft mij geen problemen als ik gebruik (op een way niet een area):

waterway=stream (of river, ditch, drain enz.)
tunnel=culvert
layer=-1
evt. culvert=yes (tot nu toe gebruikte ik tunnel=culvert niet)

Zonder layer=-1 krijg ik een Validator foutje.
Ik dacht ook layer=* niet nodig was op bridge=yes of tunnel=*

Nu zegt: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:layer
zowel: "Waterways (waterway=*) do not normally need to be tagged with a layer and are generally rendered as if they flow underneath built features. "
als “Although some map rendering and quality assurance services assume that bridges and tunnels are at layers +1 and -1 respectively it is better to explicitly state the layer for all bridges and tunnels”

JOSM gaat niet klagen als je een waterway onder een weg laat doorlopen zonder een stukje te taggen als culvert.

Vorm maakt trouwens niets uit. In beide gevallen is het een “culvert”.

Hi, Ik heb er al ettelijke aangebracht, water, drain, tunnel, layer -1, zonder problemen. Veel mappers werken wel aan de weg of route maar tekenen niet de duiker of maken er zelfs een brug van. Nu is de plaats of de aanwezigheid van een duiker niet altijd goed te zien. Ik zou ook het formaat aan willen geven, maar praktisch is zonder diameter. Maar tussen een pump_house en de beide aanliggende watergangen ligt altijd een duiker(s), de uitmonding staat vaak op de luchtfoto in OSM.
Map ze Hendrik

Hendrikklaas zegt het niet, maar bedoelde het denk ik wel:
Culvert=yes (of tunnel=culvert) moet op een way met tag: waterway=river/stream/canal/enz.
en niet op een bovenliggend weg

Dat zal soms eerst erbij gemaakt moeten worden. (Voor de grotere waterwegen is het er vaak al.)

Ik zet op waterway=* in voorkomende gevallen ook nog name=* en haal het zonodig weg bij een polygon natural=water.
(Bij het importeren van de gegevens van 3dShapes is men pas later waterway=* met naam gaan gebruiken; de eerste imports hebben dus nog vaak een naam op de polygon.)

Dat is geen “tagging voor de renderer” zoals iemand eerder in een draad opmerkte. Gewoon een keuze voor een manier om de werkelijkheid in OSM weer te geven.

Ja, culvert heb ik ook steeds op het water way gezet.
Houden mensen nog rekening met de stroomrichting/ afvoerrichting van het water.

Alleen als het water stroomt.

Stoompjes beken worden opnieuw aangelegd verlegt, dan weer breed dan smal.
Raar als zo’n watergang dan weer waterway=stream is dan weer natural-water en zo verder.

Is natural=water polygon te veel werk, vandaar de keuze voor stream.