Straatnaam aanpassen wegens tijdelijk racecircuit?

Heeft iemand een idee hoe je een weg die tijdelijk een andere functie heeft zichtbaar te maken op de kaart. Het bezwaar van mijn voorstellen is dat de naam
Luttenbergring niet zichtbaar is op de kaart.

Geen onbelangrijk evenement dus.

De straatnaam heeft nu een toevoeging gekregen, maar dit gaat in tegen de consensus om een straatnaam eenduidig te houden.

Blikweg (Luttenbergring)
Hellendoornseweg (Luttenbergring)
Buurtschapsweg (Luttenbergring)

Ik denk dat ik er met mapper niet uitkom.

Ik neig naar een revert en evt een aanvulling in een description en/of alt_name net als de Via Gladiola.

Ja tussen haakjes de naam toevoegen lijkt mij niet handig.

Zou een route relatie een oplossing zijn?

2 Likes

Heb ik ook aangedacht, maar er zal niets van in het veld van te zien zijnā€¦Is het verifieerbaar?
In ieder geval een betere oplossing dan een aanvulling.

In ieder geval die namen tussen haakjes weg.
Die staan er buiten ook niet op de straatnaambordjes. Ik ben er vaak zat geweest.
En naar mijn idee niet veel meer aan doen.
Hooguit 1x per jaar een motorevenement.
En tot dusver heeft niemand zich erover druk gemaakt dat je zoiets zichtbaar moet hebben.

Het is niet de bedoeling om evenementen in kaart te brengen: Good practice - OpenStreetMap Wiki
Ik weet dat dit meer een richtlijn is dan een harde regel, maar in dit geval lijkt het me een goede zaak om de richtlijn te handhaven.

Evenementen zou ik ook niet in kaart brengen, maar ik denk dat bv de alt_name =Via Gladiola als naam ook een ā€˜monumentā€™ is en niet het evenement zelf. Dat geldt ook denk ik voor de steden die met Carnaval tijdelijk een andere naam hebben.
Kwam trouwens in de wiki een tag tegen voor een tijdelijke kerstmarkt. Dat is dan in tegenspraak met onze conventie.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:xmas:feature

1 Like

Kerst dingen mappen is een oude traditie waar mensen niet vanaf willen. Dit is een uitzondering op de richtlijn die lang geleden gemaakt is. Als je het er daar niet mee eens bent mag je dat met de Duitsers uitvechten.

3 Likes

Ik denk dat voor een vast jaarlijks evenement, dat een vast stratencircuit met een (voor dat evenement geldende) bekende naam gebruikt, wel een vorm van mapping op zijn plaats is. Als er voldoende verifieerbaarheid is, in de vorm van dokumentatie plus bekendheid waardoor de mensen het zo kennen en aanduiden. Ik zie ook wel aankondigingsborden, wegwijzers en informele bordjes naar dit soort routes.

Als route denk ik wel dat je het dan kan invoeren in een routerelatie. Zeker als er bijvoorbeeld onderweg infoborden met een kaartje staan, of zo. In de routerelatie kan je de openingstijden zetten; tijdens de openingstijden zal het zeker ook op straat te zien zijn.

Of het rendert op bepaalde algemene kaarten is niet beslissend, vind ik. We mappen/taggen om het renderbaar/routeerbaar te maken voor alle datagebruikers die dat willen weergeven. Als je het dan vindt passen op een bepaalde kaart, dan kan je die renderer vragen om het te tonen.

2 Likes

We moeten hier wel limieten aan stellen, anders wordt de kaart straks gevuld met allerlei namen die alleen aan evenementen gelinkt zijn.

1 Like

Mee eens. Bijvoorbeeld de jaarlijkse marathon van Rotterdam. Groot evenement, iedereen kent het als evenement, maar de route heeft geen vaste naam (en is ook geen vaste route, al gebruiken ze sommige wegen altijd). Een Rotterdammer die in de buurt woont zal wel weten dat de marathon er meestal langs komt, maar die zal de weg toch niet noemen naar de marathon. Dus dat is MI niet mapwaardig voor OSM.

Aan de andere kant, het F1 startencircuit van Monaco lijkt mij dan weer wel mapwaardig.

2 Likes

Blijft lastig zie ik welā€¦

Al die F1 features (strepen en blokken)zie je in Monaco trouwens gewoon op de weg.
Dat was ook bij Francorchamps het geval. Dacht niet dat je daar nog kunt komen met een reguliere auto. De motoren vlogen aan alle kanten langs me.

Heel pragmatisch?
POI ā€œtourist attractionā€ (o.i.d) in het midden of bij de paddock. Met naam Luttenbergring en eventueel die drie wegen tussen haakjes of in een description. Overige aanvullingen als opening hours kunnen dan ook.

Dan is het evenement in ieder geval te vinden op de kaart en geĆÆnteresseerden kunnen de loop van het wegcircuit wel terug vinden.

Hier zou het handig zijn geweest als je een eventname in het leven zou kunnen roepen die je middels een toegangstermijn activeert.
EventName= Luttenbergring of Name:event= Luttenbergring
Access:begin= 03-04-2024
Access:end= 17-04-2024

Dit kan dan 2-ledig werken als de renderer daar rekening mee houd:
Buiten die opgegeven datums de normale wegnamen weergeven
Binnen die periode het eventname weergeven zodat het bekend is dat deze wegen door het event niet bruikbaar zijnā€¦
Op deze manier is het ook nog eens universeel toepasbaar.

Wil je het nog chiquer dan laat je deze conditional info invullen in een aan OSM gelinkte event-database die alleen in OSM geladen wordt als aan de datum criteria voldaan wordt.

Edit1: zinsbouw aanpassing
Edit2: Wil je het nog chiquer ā€¦ wordt.

1 Like

De relatie ziet nu wel een beetje vreemd uit bij de Hellendoornseweg.
Heurt dat zo? Dat ze dat binnendoorstukje nemen?

Edit: een vriend racet volgens mij regelmatig de Luttenbergring. Ik heb de vraag naar hem gestuurd.

Dat is een speciaal aangelegd stuk om het stuk weg met de bomenrij te ontlopen.

1 Like

Aha, vinden ze de bomen te gevaarlijk. Ja dat zou kunnen.

Daar zit inderdaad een chicane. Bevestiging van een der rijders.

De tags zijn:
image

Maar voor die tags vind ik geen aanwijzingen in viewers. Die maxspeed zal (buiten het evenement) wel kloppen.

Op Ć©Ć©n bepaalde viewert zie ik een soort van langbenige teckel daar rondlopen. Dus te voet mag je er in ieder geval in.

Moet trouwens wel een bijzonder racevriendelijke boer zijn als je zomaar 457,44 meter weg over je land laat lopen voor een jaarlijks racefestijn.