Straatlantarens vraagje

Hoi allemaal,

Ik heb recentelijk een stuk van de A12 van straatlantarens voorzien (Gouda tot Den Haag) en ook een deel van het Prins Clausplein [1] en hier had ik een paar vraagjes over

*) Sommige van de wegen gaan over (natuurlijk) op een andere level, maar is het dan ook beter omdat voor de straatlantarens te doen?

*) Ik zag het zo snel niet op de Wiki staan, maar zou het geen goed idee zijn om ‘height’ toe te voegen aan een ‘streetlight’?

*) en indien ja, hoe kom ik er achter hoe hoog deze palen zijn? En bijvoorbeeld ook hoe hoog de “standaard” lantarenpaal is in een woonwijk (die met de op-de-kop-kegel)?

Groetjes Thomas

[1] Street Lamps in OSM

Liep er laatst bij toeval tegenaan, als je de “Lane and road attributes” als paint style gebriukt in JOSM zit er licht grijze ring om the lantaarn, en als je er eentje selecteerd dan komt er een rode gloed bij

image

Helpt mij IIG om ze te zien en er niet een tweede pal er naast neer te zetten. Andere donkere ikonen zoals bushaltes en telecom masten heb ik meer dan eens als dubbelaars neergezet en dan in Carto view te ontdekken ‘done it again’. Een halootje op al die donkere ikoontjes zou wenselijk zijn, vooral op donkere achtergronden zoals schaduwen,

Ik heb juist die visualisering uit de LRA gehaald, omdat het de weg zo wazig wit maakt. De onderliggende luchtfoto belijning slechter te zien is.
Het is maar net, welke style je gebruikt.
afbeelding

Stoort mij ook, en dan ook nog hel rood te worden bij bepaalde tags als je erover heen gaat. Daarom heb ik deze helemaal bovenin the paint styles selectie gesorteerd om deze snel aan/uit te zetten en alleen te gebruiken bijv bij turn:lanes en destination tagging, en het, die toeval dus, om lantaarnpalen beter voor mijn beperkte kijk zichtbaar te maken.

image

In tegenstelling tot plugins blijven ze netjes in het lijstje staan met een tick-box.

OT\ Heb developer tijd geleden gevraagd voor het zelfde als paint_styles omdat vaker geen internet en dan gaat het niet met de plugin uit de cache gewist… sommige vreten ruimte en dus bandwidth om opnieuw te halen. Geldt ook voor tag presets zoals de NSI die ik alleen nodig heb als in de stad bezig ben, en dat is weinig). Er is maar één optie voor presets en plugins… de prullebak en weer opnieuw ophalen naar behoefte. NSI en car-wash is een verzoeking om de default te vinden/OT

In de data kijken van Rijkswaterstaat.
wfs

Met Qgis.

lichtpunthoogte

Het is puzzelen, de lichtpunthoogte in rood, meters, kijkend naar de zichtbare lantaarnpalen, en de bevestiging.

Heb niet naar de licentie gekeken.
Hoe zinvol dat is is altijd een discussie.

Bij style visualisatie, die geen image gebruikt, wordt alles rood, overheen of geselecteerd, vooral als de visualisatie breder is dan de waylijn.
LRA versie style (kleurtjes om de weg lijnen goed te zien).

Mij ontgaat geheel het nut van het taggen van individuele lantaarnpalen, laat staan de hoogte. Over de licentierechten van de bron maar te zwijgen.
Niemand gaat deze data in OSM gebruiken; de wegbeheerder heeft, zo blijkt, zijn eigen database.

Niemand?

En
https://fsftn.gitlab.io/streetlight-map/#17/51.59402/4.80880

Maar de site die OttoR gaf bevalt me beter omdat die ook een laag heeft voor de lit tag.

De OttoR site werkt bij mij alleen als ik de dark mode voor de site uitschakel.

Voor 3D kaarten lijkt mij de hoogte juist weer van belang. En heeft zeer waarschijnlijk ook invloed op de hoeveelheid lichtvervuiling te maken dus in die context misschien ook interessant.