Steegjes

Als ik het me goed herinner, dan is service=alley geïntroduceerd in OSM door een Amerikaan om weggetjes te taggen aan de achterkant van bijv. kantoorgebouwen waar een vuilniswagen rijdt komt om het vuilnis op te halen. Dat lijkt me niet bepaald te smal voor een auto.

Pas later zijn mensen (foutief m.i.) deze tag gaan gebruiken voor van alles wat smal is. Daarbij wordt compleet over het hoofd gezien dat de hoofdtag in de combinatie highway=service;service=alley het highway type is. Als het dus om te beginnen al geen highway=service is, wordt het dus ook nooit een service=alley.

Een niet doorgaande straat met (voorkanten van) woonhuizen taggen we normaal met highway=residential. Kun of mag je er niet komen met een auto, dan tag je het ook met motorcar=no. Het maakt niet uit of de reden dat je er niet kunt komen een verbodsbord, een paaltje of de breedte van de weg is.

Pas als het zo smal wordt dat je er niet eens meer normaal kunt komen met een (motor)fiets wordt het m.i. een highway=footway. Door de voorkanten van woonhuizen wordt het echter nooit een highway=service.

Is het verschil met highway=service dat het niet vooraan loopt?

Niet zozeer de tegenstelling tussen voor- en achterkant van het gebouw in de fysieke zin, maar meer in de functionele zin. Net zo goed dat een voordeur of een achterdeur ook wel eens aan de zijkant van een woonhuis zitten.

In een highway=service;service=alley vind je dingen zoals een leveranciersingang, nooduitgangen, een personeelsingang, een stel garageboxen en de vuilcontainer. M.a.w. het soort zaken dat hooggeboren dames en heren in de eerste helft van de vorige eeuw niet wilden zien en die dus via de achterdeur gedaan moesten worden.