Start_date=9999 en MapRoulette

Ik kwam erachter dat we 146 start_date=9999 hebben. Geen idee waar die tag vandaan komt, maar aangezien hij vast niet uit de verre toekomst komt, heb ik een MR challenge gemaakt om de tag te herstellen dan wel te verwijderen: maproulette.org/browse/challenges/42177.

Zouden we hier geen automatische edit voor kunnen maken, ik zie geen situatie waar dit een geldige waarde is.

Naar mijn mening is geen data beter dan foutieve data.

Mochten mensen vinden dat de start_date op het “juiste” nummer gezet moet worden, dan zou ik zeggen: dat is buiten de scope. Hiervoor kan een nieuwe challenge/project opgezet worden door bijvoorbeeld gebouwen van de BAG te checken waar de tag start_date ontbreekt.

1 Like

Wellicht kan iemand met de BAG-plugin deze nalopen? En als de BAG geen betere waarde heeft, gewoon verwijderen?

Ik ben ermee aan de slag gegaan. Met de BAG-plug in erbij ging dat best snel. Het bleken vooral gesloopte panden te zijn.

Maar we weten dus nog steeds niet of die “9999” een fout of een bewuste keuze is!

1 Like

Als ik BAG import start_date=9999, wat betekent dat? bekijk, heb je nog veel meer >2023-waarden

Zie overpass: overpass turbo
Sommigen daarvan staan daadwerkelijk fout in de BAG. (Helaas moet je bij een terugmelding de juiste waarde doorgeven, en die heb ik helaas niet)

1 Like

We kunnen ook alle start_date na 2025 weghalen en dan de panden zonder start_date laten staan. 2024 en 2025 kunnen namelijk nog panden zijn die in dat jaar worden opgeleverd, dus daar zou ik niet actief achteraan gaan.

1 Like

Ik heb ze alle 7 bekeken. Ze lijken nu daadwerkelijk een bouwdatum te hebben in Kadaster. De enige uitzondering is die in Egede waar er een terugmelding voor staat.

Also: soms ontbreekt er een 0 aan het begin van een BAG-id?
Die in Egede (Way: 513087303 | OpenStreetMap) heeft ref:bag = 163100000585907 wat volgens mij moet zijn: ref:bag = 0163100000585907 want anders vindt hij hem niet op Kadaster.

Ik vindt het wel bijzonder dat ref:bag klikbaar is in Overpass en dat doorstuurt naar Kadaster.

Ja, die in Berg en Dal is vanochtend bijgewerkt :slight_smile:

Ik gok dat die aanklikbaarheid door dit bestandje komt, waarin veel tags naar links omgezet worden.

Omdat de foutieve data er al instaat, lijkt het mij in dit geval redelijk om de 9999 te gebruiken voor een challenge voor het systematisch afhandelen. Ik vind wel dat er iets bijhoort van een afspraak of termijn. Dat je zeker weet dat er geen gevallen tot in de eeuwigheid blijven bestaan.

Nou, dan hoef je er in NL nog maar eentje aan te passen :grin:. (Of 7 voor alle >2030 start_dates, zie mijn eerdere overpass-linkje)

1 Like

Dank aan @CartoKees voor het voltooien van de MR challenge die ik gemaakt had voor de start_date=9999.

1 Like