Splitsen van vlakken met relaties

Ik zou graag twee vlakken gesplitst willen hebben, maar heb geen mogelijkheid om relaties te bewerken.
Bij: Weg: 1276471993, zie note.
en bij Weg: 93049743, waar het plotseling breder wordt. Ik heb daar al een lijn geplaatst (barrier=fence; Weg: 1276475186).

Welkom op het forum…
Je bedoelt waarschijnlijk deze situatie

Er is nog geen relatie hier denk ik.
Editor iD heeft de onhebbelijke gewoonte om van een vlak waar je knippen inzet een multipolygoon te maken met twee outers.
Een soort automatische onbedoelde reparatie van het vlak… want de polygoon is niet meer gesloten en dus geen redering meer.
Helaas is een MP daar niet voor bedoeld.
Je krijgt dan onbedoelde mp’s.

Je zou eerst het grote vlak in de juiste vorm kunnen brengen en dan zet je er een nieuw vlakje tegen aan met de juiste landuse. Dan hoef je niet te knippen en heb je twee aparte vlakken die niet gebroken zijn.

Edit… Of in 2 stappen splitsen.
Eerst 1 knip… en dan op die node de way splitsen. Dan aan de andere kant het zelfde. Dan zal er geen mp ontstaan.
Die aparte polygonen sluit je weer en leg je netjes tegen die afrastering aan met hun eigen landuse.

Dat wist ik niet en ik vind het eigenlijk onvoorstelbaar!

Ik denk dat dit met opzet zo is ingebakken in iD om renderingsfouten te maskeren. Startende mappers hebben niet in de gaten dat iets een mp wordt. Zelfs gebouwen worden zo onbedoeld een mp met twee outers.
GoMap doet dit niet en daarom zitten er volgens mij zoveel witte vlakken in de edits van medemapper P. Dan blijft de polygoon gebroken.

Maar mapper yjk kan wellicht verduidelijken waarom iD gaat protesteren bij dat splitsen. Krijg je dan een waarschuwing? Ik gebruik die editor nooit.

Sterker nog, teken een ring, kies twee nodes om de ring in 2 te knippen en je kunt zelfs met 3 outer delen eindigen…

1
image
2


3
image

QED

Die derde knip is vaak niet te voorspellen, soms op de eerste node die ge zet. IIG Begonnen met de area functie en 5 nodes gezet, toen de cirkel functie gebruikt.
Vaak krijg ik ongewild dus 3 delen, en dan zit je te staren bij bewerking in JOSM van andermans MP en vraag je je af waarom al die extra breuken. Ik merge ze terug en als het past maak ik er weer een normale polygon van… Reconstruct.

3 Likes

Ik meende gezien te hebben dat deze vlakken relaties hebben, als ik nu kijk zie ik geen relaties. Ik zal het opnieuw proberen.
Wat eggie zegt over de outers, dit zijn relaties, hopelijk is dit slechts tijdelijk.
Zie changeset 150661238

Het zou zomaar kunnen want ik had toen alleen even met mn mobiel gekeken.
Die relatie met 1 outer had ik verwijderd en de landuse weer op de polygoon gezet. Vandaar.
Er hoort daar geen mp.
Er staat commentaar op je changeset

Zit er eenmaal een relatie ergens op dan is het lastig te bewerken met editor iD. Ga je splitsen in twee vakken dan blijft het gewoon dezelfde relatie… maar dan met twee outers die niets met elkaar vandoen hebben.

Edit In deze changeset is het spontaan een multipolygoon (relatie) geworden door de bewerking. De landuse=grass staat dan opeens op de relatie zelf ipv op de polygoon.
https://overpass-api.de/achavi/?changeset=150661238