Snelfietspaden als ncn of rcn?

Ik heb de snelfietspaden die als nationaal (ncn) waren getagd omgezet naar regionaal (rcn). Ik heb ook aangegeven of de wiki-pagina van cycle_highway dat in Nederland rcn te vookeur geniet.

duim omhoog

In Duitsland hebben ze een aantal fietsnetwerken, bestaande uit voorkeursroutes met bewegwijzeringssysteem. Ik heb ze niet allemaal bekeken, maar deze https://www.radroutenplaner.nrw.de/rrp_radnetz.asp zet ook knooppuntnummers op de wisselpunten, en vermeldt de knooppunten als onderbordje bij de handwijzers, naast allerlei andere lokale bestemmingen en ook logo’s/symbolen van langeafstandsroutes en themaroutes.

Dan begint het toch echt op een “snel”-fietsnetwerk te lijken. Snel dan in de zin van “snelle verbinding”.
Hoe hard we fietsen en wat we snel vinden bepalen we zelf wel.

In NRW en Niedersachsen volgt het fietsknooppuntnetwerk het Radverkehrsnetz.
Dat is zo afgesproken, alle fietsroutes gebruiken het en voor de routes worden dan bordjes onderaan de wegwijzerarmen gehangen.
Tussen de wegwijzers staan dan bordjes met een fietsje en een pijl.
Men beschouwt het fietsknooppuintnetwerk als een fietsroute, dus die maakt ook gebruik van het netwerk.
Betekent ook dat het fietsknooppuntnetwerk geen eigen bordjes heeft, af en toe lastig als je halverwege tussen een paar wegwijzers op een route komt, pas bij de wegwijzer weet je zeker dat je goed of fout zit.
Bij fietsknooppunten wordt bovenop de wegwijzer een zogenaamde Würfel gezet met het knooppuntnummer, maar daarnaast zijn er ook splitsingen zonder knooppuntnuimmer.

Niet slecht, zolang je binnen het gebied blijft. De kwaliteit van het onderhoud bepaalt dan de bruikbaarheid.

Jammer is dat het knooppuntennetwerk dan nooit buiten de gebaande paden gaat. Bij ons zitten de mooiste knooppuntroutes (rekreatie) juist buiten de verbindingsfietspaden (verkeer).