smoothness=excellent?

Ik tag vaak smoothness op wegen en fietspaden: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:smoothness
Omdat ik veel fiets, voel ik het verschil tussen good, intermediate en bad onmiddelijk in mijn handgewrichten, dat is geen probleem.

Waar ik wel soms over twijfel is smoothness=excellent. Dat is voor rolschaatsen, skateboards oid; zoiets heb ik niet.

Tot nu toe tag ik excellent indien

  • de weg sowieso good voelt, dus geschikt voor de racefiets
  • de verharding heel glad is, geen rilletjes noch hobbeltjes; in de praktijk vind ik dat bij gloednieuwe asfalt- of betonlagen en op de meeste highway=secondary’s (als je daar wel kunt fietsen)
  • surface=[asphalt,concrete] – paving_stones of concrete:plates vind ik “per definitie” niet excellent vanwege de rilletjes. Maar: op Overpass vind je surface=paving_stones, smoothness=excellent wel (niet vaak, hoor).

Wat denken jullie daarvan?

Ik vrees dat ik in twijfelsgevallen te vaak smoothness=good toepas en daarmee weggen voor skateboards op slot zet. Ik wil wel vasthouden dat je op die weg prima met de racefiets kunt.
Het liefst zou ik een smoothness-value hebben zoals good+ in de zin van “met de racefiets kan je hier prima langs, of het goed genoeg voor een skateboard is kan ik niet zeggen”. Maar die bestaat niet.
Wat is wijsheid?

Niet te druk over maken.
Gewoon taggen zoals jij het ziet. Het blijft altijd wat subjectief en soms ook nog seizoensafhankelijk.

Skateboarders zie ik over van alles skaten, dus ik denk dat je die niet op slot zet.

En nieuw beton is tegenwoordig niet altijd excellent meer. Tussen Deventer en Oude Molen zijn langs de N344 betonpaden gelegd met een nieuw soort milieu-vriendelijk beton en dat is ietsje ruw qua oppervlak. Rijdt prima, maar zeker niet excellent.

Volgens de wiki gaat smoothness alleen over begaanbaarheid en niet over rijcomfort. Als je het zo bekijkt dan kunnen bijna alle verharde wegen in Nederland op excellent worden gezet, tenzij er zich brede spleten tussen de stenen bevinden, de stenen gekanteld zijn of er een wildrooster ligt.

Mijn interpretatie van ‘excellent’ is dat ook beginners er kunnen skaten zonder in problemen te komen. Dus glad asfalt zonder rare hobbels, bobbels, etc.

In de praktijk is dat schaars. Dus iemand die niet alleen rondjes in een park wil skaten zal ook over ‘good’ of ‘intermediate’ moeten skaten.

In de garmin kaarten die ik maak voor skaten maken ik nauwelijks onderscheid tussen ‘excellent’ en ‘good’. Maar ‘intermidiate’ is iets om zoveel mogelijk te vermijden.