Smartphone gebruik tijdens het fietsen

Onderweg, al fietsend, de smartphone in een houder, hebben jullie dan de behoefte om de smartphone aan te raken?

Om een instelling te wijzigen of even de kaart in/uit te zoomen, te schuiven of anderszins.

Misschien heeft 1 van jullie wel een tablet, waarbij het speelt.

Al een tijd niet meer gefietst, maar ja, soms een keer de kaart verschuiven of het liedje skippen.

Ik gebruik meestal een aparte voicerecorder om aantekeningen in te spreken als ik iets onderweg tegenkom dat gemapt moet worden. Is veel sneller te bedienen dan een audiorecorder op de smartphone (scherm aan, app openen, record knop indrukken).

Hieronder een foto van mijn setup. Onder de smartphone een Zoom H1 audiorecorder.
Links een losse microfoon (met windkap). De remote controller (met ingebouwde GPS) voor mijn Insta360 OneX2 360 graden camera die achterop boven mijn hoofd zit op een selfiestick

2 Likes

Ik stop meestal even om GeoNotes (veilig) te gebruiken.

Niet veel plek meer op het stuur, om nog wat anders bij te plaatsten.

Zelf navigeer ik vaak alleen op kaart, plan geen route in detail, soms is het een track met paar waypoints en de rechte tracklijn ertussen, kijk dan op de kaart en probeer dan in de buurt van het lijntje te blijven, dan heb je de behoefte om wel eens te zoomen voor overzicht, met +of- (touch), of met twee vinger vergoten verkleinen en dat is lastig.

Dat doe ik ook in de auto.

Lastig als, met touch, het scherm niet doet wat je wil.

Was benieuwd, hoe andere dat ervaren.

Als het om navigatie gaat zet ik de stem aan, met bluetooth naar een oortje, en de zelfcentrering onder het middelpunt. Dan hoef ik hem daarvoor niet meer aan te raken. Soms een aparte tracker aan, soms muziek erbij.

Qua navigatie op fiets doe het ik nog steeds met een ouderwetse eTrex GPS waar ik een route heb staan die van tevoren hebt gepland. Tijdens het rijden alleen het lijntje volgen, geen aanwijzingen. In/uit-zoomen eigenlijk alleen bij de overgang van stad/dorp naar platteland en vice-versa. Bij stops de smartphone om een beter overzicht te krijgen van de omgevingen en waar je in de route ben.

Voor opmerkingen onderweg heb ik een Columbus-900 waarop ik dingen zoals surface, bankjes en andere opmerking op inspreek. Je kan je track met de audio fragmenten in Josm laten zien en afspelen. ik stop ook regelmatig om een foto te maken.

Zo heb ik drie keer plezier van een route, bij het uitzetten, tijden het rijden en bij het uitwerken na afloop.

1 Like

Ik heb een Garmin GPSMAP 62s. Die heeft knopjes voor alles dus dat is gemakkelijk tijdens het fietsen te bedienen. Ik heb een eigen mkgmap setup dus ik maak vaak specifieke kaarten voor een bepaalde activiteit.

Het maken van notities gaat erg langzaam, dus kan moet ik wel even stoppen om de tekst te typen. Het voordeel is dat ik de waypoints dan in josm kan laden en een voor een de waypoints af kan gaan.

Ik vind fietsen en mappen moeilijk samengaan, en ik fiets meestal met een ander doel, bijvoorbeeld markeren met stickers en schildjes en zo, of een fietsuitstapje met mensen.
Wandelen en mappen gaat iets beter, maar voor wandelmaatjes is het toch irritant. Daarom beperk ik me tot foto’s nemen van punten die ik wil mappen (bv POIs, wegdekwisseling, access bordjes, wandelpaaltjes, kano-oversteek, zitbankjes en picknicktafels.

Om de kijkrichting/positie vanuit de foto te kunnen bepalen dat is lastig met gewone mobieltjesfoto’s. Daarom kiek ik bv bankjes en wayside shrines altijd vanaf de andere kant van het pad, schuin naar voren in mijn looprichting. Da’s meestal duidelijk genoeg. Achteraf werk ik aan de pc mijn foto’s door, meestal hoef ik weinig te doen.

1 Like

Mappen gaat in het algemeen beter alleen, dan heb je alle tijd om een situatie in kaart te brengen. Mappen en fietsen is inderdaad lastig. Maar mijn doel is meestal om fietsinfrastructuur goed op de kaart te krijgen en dan worden de afstanden voor wandelen veel te lang.

Ook ik gebruik nog steeds een etrex touch 35 icm de OFM. (Touchscreen) Daar heb ik altijd het ‘lint’ op het scherm aan. Daar kan ik mee schuiven. In latere firmwareversies is die mogelijkheid verdwenen.

Dan ‘touch’ ik simpel een waypoint en maak een korte aantekening van een paar letters.
Thuis laad ik het in josm en verwerk het.
Wanneer ik in Verweggistan aan het fietsen ben dan geniet ik meer van het fietsen en alleen bij grote afwijkingen pas ik iets aan.
Mijn vrouw roept doorlopend 'bankje ’ maar dat is vast niet bedoeld om te kaart te verbeteren.
Dus stoppen om te mappen heb ik wel afgeleerd.
Mappen kun je dus het best zonder gezelschap.

1 Like

Voor vastleggen van de kijkrichting in de metadata van je foto’s heb ik goede ervaringen met deze open source camera-app (mijn standaard Android-camera-app slaat geen kijkrichting op)

Bijkomend voordeel is dat je surveyfoto´s in een aparte map worden opgeslagen als je deze app voor je mapwerk gebruikt en de standaard camera-app voor je gewone kiekjes onderweg.

https://opencamera.org.uk/

In bovenstaande link wordt verwezen naar de Play-store, de app is ook te downloaden via F-Droid:

2 Likes

Dank je wel, dit ga ik bekijken want dat maakt het stukken makkelijker! Maar hoe/wanneer zie je de kijkrichting dan? Normaal kijjk ik de foto’s met google foto’s en dan zie ik alleen de locatie als een pin.

Dat kan bijvoorbeeld in de Mapillary desktop uploader.
Ook als je besluit om de foto’s niet te uploaden zie je in de preview de kijkrichting.
En als je ze wel uploadt, dan kan je die ook weer in JOSM zichtbaar maken.

Als je geen Mapillary (FB) -programma’s wil gebruiken dan is er bijvoorbeeld ook nog dit freeware-programma voor Windows warmee je ook de kijkrichtingen kan visualiseren:

Voorbeeld Mapillary:

1 Like

Ja, best veel eerlijk gezegd.
Maar voor tekst gebruik ik meestal de dicteerfunctie of stop ik even.

1 Like

hilarische thread.

Ik deed dat smartphone gebruik tijdens fietsen een keer toen er een security incident binnenkwam. Op de eerste hulp kreeg ik gips voor een gebroken middenhandsbeentje onder de pink. “Ja,” zei de gipsdame monter, “duidelijk van een val. Mensen die vechten breken de metacarpa onder de ring- en middelvinger.”

Gevochten met moeder aarde en verloren. :upside_down_face:

Ik heb dan een craddle voor de smartphone.


En zat te denken aan een remote controle om functies op de smartphone uit te voeren via bluetooth. Ik wil zo min mogelijk mijn scherm aanraken.

En was aan het nadenken, welke functies op het lijstje zouden moeten staan.
Zoomen.
Verplaatsen.
Bevestigen.

Dat is voor voorbijgangers vast een unieke ervaring.

1 Like

Stembediening via headset? Er zijn vast mooie systemen voor slechtzienden. Misschien kan google assistant het wel.

Ik heb vaak 1 oortje in, dus dan is het gewoon alsof je aan het bellen bent. Maar de dicteerfunctie neemt het wel verkeerd over de helft van de tijd jammer genoeg, en dan moet ik alsnog stoppen :laughing:.