Smalste fietspad van Nederland?

Hoe zouden jullie dit pad taggen?

Ik was er vorige week en het stond als “track” op de kaart, en dat is in ieder geval niet juist. Zelfs een fiets met brede banden kan er al niet meer rijden…
Zie ook mapillary. (Let op: met Firefox werken links naar Mapillary bij mij niet meer - tenzij ik een private window open).
Behalve het smalste pad, is het (waarschijnlijk) ook het pad dat het dichtst bij de Duitse grens ligt: de struiken rechts vormen de grens.
Ik heb de width op 0.3 gezet (=30cm), maar 0.15 is meer de waarheid denk ik.

Het is vast een track geweest. Nu nog een pad, duidelijk.

Wanneer ik het pad vanuit de zuidzijde bekijk, lijkt me voor dat deel track goed. Want het is een dubbel spoor.
Daarna wordt het een enkel spoor met zeker nog wel 40 cm breedte, en dan in nl-gedeelte wordt het inderdaad een zeer smal paadje.

Donald

Nee; oostelijk van die struiken ligt nog een pad dichter bij de grens.

Maarre ik zou dit ook taggen als path :wink:
Maar waarom voeg je een tracktype toe aan een path?

Toevallig waren mijn vrouw en ik daar vorige week ook op 16 juni, om kwart over 11 zomertijd, wandeltrektocht op het Noaberpad, en ik vroeg me precies hetzelfde af: huh? Track? Maar ja, het is grasland en dat varieert snel in de tijd. Als er 1x een trekker overheen gaat is het weer duidelijk een track. Width, de width op de grond is nergens genoeg voor, maar 10 cm boven de grond is er enorm veel width.
Oostelijk, achter de struiken loopt een sloot, ik dacht dat dat de grens was. Rechts van de sloot is uitgestrekte landbouwgrond maar ze houden een brede strook vrij en kort gemaaid, voor grenslopers. Ik heb een foto van een grenspaal links van de grasstrook, maar af en toe verspringt de grens en ik zie hem overal rechts van de grasstrook getekend, dus waarschijnlijk heb ik het mis. Er zijn daar wel degelijk sporen van voertuigen en wandelaars te zien, het is als doorgang bedoeld voor én rekreanten én landbouw. Het staat nu als pad, mar track is meer op zijn plaats. Er loopt een gemarkeerde LAW-route overheen, en een gemarkeerde wandelknooppuntverbinding, en het is een vrijgehouden baan. Er is niet of nauwelijks afscheiding tussen grasstrook en akker.

Marc, jij vindt het niet te fietsen, maar mijn vrouw en ik zijn daar eerder geweest, toen fietsten we zoveel mogelijk op de grens. Dat stuk hebben we gefietst met hybride fietsen, inklusief trekkersbagage, met alleen een breder maatje banden (dus geen veldfietsbanden of zo). Prima te doen, grasstoppels! Een racefiets redt het daar natuurlijk niet, maar een stadsfiets zou ook nog wel gaan. We hebben toen wel zwaardere stukken gefietst om 1 grenspaal te kunnen aanraken! Ik geef toe, een idiote onderneming, totaal wetteloos, maar ja, we deden dat nou eenmaal.

Zijn jullie grenspaalaanrakers? Hier bij Venlo ligt een enorm stuk rechte grens; dit is een deel daarvan. Op gezette afstanden staan steeds twee paaltjes, aan iedere kant van de sloot een. Ik weet van andere grenspaalzuchtigen dat af en toe een paaltje mist.

smoothness=bad. Precies dit.

Gebruik je toevallig ook de Facebook container plugin? Bij mij deed de website van Mapillary het ook niet meer maar dat lag dus aan die plugin, je moet die uitschakelen voor Mapillary (want M is eigendom van FB).

Dit lijkt veel op werkpaden van het waterschap. Er komt één of twee keer per jaar een tractor over voor het onderhoud van de sloot.
Bij deze werkpaden is een groot gedeelte van de zomer zelfs geen pad te zien.
Mijn voorkeur gaat uit om dit als pad te taggen, maar er is iets te zeggen om het een track te maken. Het is een breed pad waar een 4 wielig voortuig zonder problemen over kan rijden. Met als ondergrond gras. Door wandelaars en fietsers is een er pad uitgesleten.
Waarschijnlijk neemt de beheerder/eigenaar van het grasland ook het pad (track) mee bij het maaien waardoor er geen onderscheid te zien is. Er ligt hier wel een apart perceel.

Nou, bij de Koninklijke Vereniging van Grenspaal-Betasters zouden we niet door de ballotage komen. Wij wilden alleen de hele rand van Nederland fietsen, en wel zo veel mogelijk op de grens en anders zo dicht mogelijk erbij. Aan grenspalen hadden we niet eens gedacht, die kwamen we onderweg steeds vaker tegen, maar die palen op zich vonden we niet interessant, wel het feit dat daar de grens was en dat we daar dus langs moesten fietsen. Bij België bleek er een hele grenspalenkultus te zijn met die speciale grijze palen en bijbehorende informatie, toen kregen we er iets meer gevoel bij.
Meer grensgekkies dan paalaanrakers dus. Knooppunten hadden we nog nooit van gehoord.

Maar we hebben inderdaad wel stoppelvelden en zelfs zeggevelden doorkruist omdat er een grenspaal in stond, elke meter grens konden we weer bijschrijven he. Wij reden rustig 10 Km extra om langs de andere kant nog 200 m grens te kunnen meepakken. Ik kan je vertellen dat zeggevelden met een beladen toerfiets niet te doen zijn, droge akkers gaan meestal wel, maar vette klei daar kom je ook niet door.

Die hele lange grens boven Venlo herinner ik me nog wel, het meeste loopt dwars door akkers en weilanden heen zodat we tot op 1 half weiland konden komen. Toen namen we al genoegen met “zicht op de grens”, die dan meestal bestond uit een langgerekte strook struikgewas en wat bomen die normaal gesproken gelijk gerooid zouden worden want vreselijk in de weg, maar waar de boer kennelijk niet aan mocht of wilde komen wegens historisch belang en onaantastbare grensstenen waar je machines op kapot gaan. Wij kruisten de grens voortdurend om soms in D soms n NL zo dicht mogelijk te komen, en dan keken we er langs of het fietsbaar was. Bijna nooit dus. Bij de Leeremarkse Heide nog wel, maar daaronder hooguit een paar honderd meter. Bij Zwart Water moesten we er zelfs helemaal vanaf. Maar vanaf de Groote Heide en het zweefvliegveld naar het zuiden toe konden we vrijwel de hele grens precies erop fietsen.

Maar met die verhalen zal ik jullie niet vermoeien… o ja, dat heb ik net gedaan. Sorry!

Omdat tracktype iets zegt over de structuur van de weg en niet alleen van toepassing is op een track (hoewel de naam dat wel doet vermoeden).
In de wiki staat:
*Tracktype is a measure of how well-maintained a track or other road is, particularly regarding surface firmness. It usually applies to highway=track but is often used for non-tracks too, especially in less-developed places where many main roads are unpaved. The proposal from which this key originates may be found at Proposed features/grade1-5. The proposal was voted on, but was standardised primarily because of its widespread use.
*

Bedoel jij dit pad Peter?
Toen ik daar op de 16e juni was, had ik mijn oorspronkelijke route via dat pad gelegd, dus direct na de grenspaal (zie foto hieronder), maar daar was geen pad te vinden. Zeker niet iets dat met de fiets begaanbaar was, daarom heb ik bicycle=yes van de tagging verwijderd.
Dus heb ik het pad gevolgd dat wel begaanbaar was en dat westelijk van de grens loopt.

Hier zou dus naast het zichbare pad (waar ik dus op fiets) nog een 2e pad zichtbaar moeten zijn, maar ik zag daar alleen een ondoordringbare rij struiken.

Op deze foto is (rechts verscholen tussen de bomen) het bordje met de grensovergang te zien. Maar een pad dat vóór dat bordje rechtsaf slaat?

Ik kon er met mijn hybride fiets en trekkersbagage prima fietsen, maar mijn vrouw heeft bredere banden op haar fiets en slingerde steeds over de randjes heen. Toen is ze op het gras gaan rijden…

Dank je, dat was het!

In jouw Mapillary track 1 foto verder, en dan rechts voorbij de struik zie je hem al, daar loopt naar rechts toe een daar nog vrij ruwe grasstrook. De foto erna zie je de kruising van fietspad met graspad (wij kwamen daar van links). Als er geen wandelverwijzing had gestaan had ik niet eens bedacht om erheen te gaan, want het ziet eruit als een landtoegang en meer niet. Maar na 5-10 meter begint die prachtige brede gemaaide grasstrook, en die is echt goed te doen. Op de luchtfoto kan je ook aan de sporen zien dat het echt een gebruikte track is, net links van de grens: https://www.google.nl/maps/search/zwilbroek/@52.0592067,6.6914505,60m/data=!3m1!1e3?hl=nl&authuser=0

Sterker nog, wij liepen eerst op dat westelijke grasveld, tot de navigatie begon te piepen, toen wilden we doorsteken maar er bleek een sloot te zijn, en toe zijn we teruggelopen en hebben de grasstrook genomen: prima weg, precies langs de grens. Ik zou denk ik toch voor track gaan. Er stonden volgens mij geen verbodsborden voor fietsen, maar we zijn daar geen fietsers tegengekomen. Aan het eind, waar de grens een haakse hoek maakt naar het oosten, is door vriendelijke voorgangers wel een gat in de heg naar het fietspad gemaakt zodat we niet om dat bosje heen hoefden.

Marc, buiten de orde of n grensgeval, maar er stonden in het Drentse veen gebied rond Weiteveen 50 jaar terug al magnifieke bouwwerkjes ter ondersteuning van verzakkende grenspalen. Daar heeft een auteur 20 jaar terug ook nog een boek aan geweid. Maar zo ver terug had ik 'n GPS noch kennis van OSM.