Jeg tenkte bemerke at det tydeligvis blir ski-vm på Granåsen i Trondheim. Det hadde vært veldig fint fra kollektivtrafikken sin side om kartet var best mulig der.
Jeg ser f.eks. at skistadion ikke helt dekker skyteområdet (biathlon, som er en egen pitch) og at den heller ikke dekker sporområdet hele veien ned (sør)
Noterer også at tagging “track” gjør at det blir gangruting helt inn på konkurranseområdet. Dette er nok riktig for de fleste skispor ute i skogen, men er det riktig på en stadion?
Fin påminnelse. Et lite obs her er at flybildene i JOSM er fra 2023. Gå inn på norgeibilder.no og velg “Trondheim MOF 2024” for å se nye veier og bygninger for akkurat dette området.
Der det er asfalterte rulleski-veier kan man tagge leisure=track i stedet for highway=track, men da blir det ikke ruting (mest aktuelt uten snø). Vi har brukt highway=track i Norge for turveier.
Som NKA er inne på: Rulleskiløypene brukes til både rulleski, turgåing og sykling (bl.a. lokale sykkelritt) og da bør det gå an å rute der. Jeg vet ikke om highway=track er riktig tag, men de bør ha en eller annen form for highway-tag…
Mulig jeg kan bidra litt, jeg er innom der ganske ofte og har trolig også tagget en del av stadion og skiløypene der (som i resten av Trondheimsområdet). Men jeg sitter ikke egentlig på fasit når det gjelder hvordan disse løypene og stadion skal eller bør tagges… Godt mulig at noen andre har justert på det etter at jeg sist fikset der. Jeg tror ikke det har vært noe duplikat av “Granåsen hoppbakke” før, men det har vært et eget område for de små rekruttbakkene i nordvest og det skal ha et annet navn.
Mtp. rulleskiløypene så tror jeg de er tagget på samme/liknende måte som de andre rulleskiløypene i området (Ferista, Nilsbyen/Haukvatnet, Saupstad) og jeg tror også de er tagget på samme/liknende måte som rulleskiløyper i Holmenkollen m.m., men det er en stund siden jeg har sjekket det. Er litt travel akkurat nå, men jeg kan fikse litt om noen dager. Må bare først finne ut hvordan det faktisk skal/bør tagges, og da tar jeg gjerne imot tips
NB: Jeg mente spesefikt at vi (og de som bruker Enturs OTP-instans) får ruting der. leisure=track ville avhjelpet. Det er jo ikke alltid datafeil, men resultatet når VM-gjestene søker til skistadion er jo at de blir anvist å gå midt inn i løypene.
Hvis highway can endres til track så er det fint, og jeg mener bare inne på selve stadion. Ikke det som er ute i skogen. Går man på tur inne på stadion? Bare lurer
Det blir både gått og syklet i rulleskiløypene. Mange av disse anleggene strekker seg over flere kilometer. Utfordringen i tidligere diskusjoner om dette har vært å finne en annen highway-tag som passer bedre.
Rulleskiløypene i Granåsen er tagget på samme måte som i resten av landet, og har en komplett tagging iht. norsk wiki, bortsett fra at leisure=track ikke er med.
Hvis vi erstatter highway=track med leisure=track tror jeg nesten det blir Tagging for the router
Og samtidig som det kanskje vil hjelpe litt for gå-ruting ifbm. VM, vil det kunne ødelegge for sykkelruting og rulleskiruting (!) i andre sammenhenger.
Skal jo ikke henge oss opp i bare denne rutingen, men det er jo ikke tagging for routing hvis det er VM. Regner med man ikke har lov å spasere rundt der mens VM er igang Kanskje litt midlertidig mapping hadde vært brukbar.
Jeg er ikke ekspert på skiløyper, ski-VM eller Trondheims åser, så håper andre tar til editoren og pynter det som kan/skal pyntes.
Hva med å legge inn noen locked gates eller noe slikt når VM starter?
I bilverden så må forøvrig apper ha tilgang til trafikkinfo, Apple Maps og sånt får jo med seg når det er midlertidig stengte veier i Oslo. Dette er jo egentlig noe lignende
Hvis man skal lage en “midlertidig tagging” (lifecycle prefix e.l.) må man nok ha tilgang til litt mer info fra ski-VM mtp. hvor det faktisk vil være tillatt å gå, med eller uten billett. Foreløpig er ikke løypekartet tilgjengelig for publikum og jeg er ikke en gang sikker på om de har bestemt seg for hvor løypene skal gå og hvor publikum skal få lov til å ferdes (både med og uten billett), selv om de sikkert har noen foreløpige skisser.
Jeg har selv tenkt å dra dit med ungene, men det er ikke lett å finne ut hvor det kan være egnet å stille seg opp. Særlig for oss som vet at Granåsen er et kuldehøl, selv i starten av mars, og at f.eks. fireåringer ikke nødvendigvis trives nede på stadion…
Befinner du deg oppe på Søremsåsen (sørøst for stadion) på en dag med klarvær kan det være 10-15 grader varmere enn nede på stadion, men foreløpig har jeg ikke klart å finne ut hvilke øvelser som kan tenkes å gå dit (hvis noen).
Finnes det et kart over løyper og VM-området, og er det barnevennlige områder?
Ja, et kart som viser løypene og de ulike områdene på VM-området vil være tilgjengelig. Det vil også være et familieområde med aktiviteter for barn.)
…så svaret er i praksis at det finnes et kart men at de ikke vil vise det (eller eventuelt at det ikke er lagd ennå men at de har tenkt å lage det etter hvert)
De refererer til et familieområde som antakelig vil være ved Litlåsen (rundt den nye Aktivitetsparken som jeg skal tegne inn som “playground” når jeg får tid). Var der i helga og det blir nok fint, men det ligger i et kuldehøl, så i evt. finvær blir det kaldt.
Snakket med en i AtB. Får kontaktinfo til Ski-VM-folk i morgen tenker jeg Jeg tenker det er å både Ski-VM’s og AtB sin interesse at OSM er tipp topp for de dagene.
Jeg kontaktet arrangøren på post@trondheim2025.no (adressen oppgitt i FAQ-en) men fikk ikke svar de første to ukene. Fikk heller ikke noe auto-svar som tydet på at den var kommet inn i et system for å holde styr på slikt (prioritere, delegere, holde frister, osv.).