Ska vi mappa information om otjänligt vatten på badplatser?

Se tex Rapid där det endast anges i beskrivningen.

Det här kan variera från år till år, så last update är bra att ha med.
Jag föreslår en StreetComplete challenge när vi kommit överens om vilka etiketter som behövs.

[Edit: Kort svar nej, denna information är för flyktig för att lägga in i OSM. Tyvärr saknas i dagsläget ett API:er från svenska kommuner och länsstyrelser som kan användas i appar med denna information, man får därför kolla hemsidan lokalt för aktuellt område innan man åker till en badplats om man är orolig för att vattnet är otjänligt.]

Vet inte om jag tycker att det bör vara med i OSM, tänker att det är för tidsberoende. På vår lokala badplats har det ändrats tre gånger bara under den här sommaren…

Tänker att det borde vara mer rimligt med t.ex. Key:ref:EU:bwid - OpenStreetMap Wiki eller liknande koppling till andra källor med mer realtidsuppdaterad data?

2 Likes

Mm, jag tänkte att en etikett kunde hjälpa en datakonsumment hitta källdatan?
Har kommunerna eller någon annat ett vettigt API så vi kan länka dit?
(min gissning är nej, det publiceras bara på en webbsida som i Härnösand tex)

För de badplatser som ingår i EUs badplatsdirektiv finns datan hos HaV, se bl.a. Förfrågan om API för badplatsers badvattenkvalitet - en begäran om allmän handling enligt offentlighetsprincipen till Havs- och vattenmyndigheten - Handlingar.se

Det är det taggen jag länkade ovan kan användas till.

2 Likes

Skulle noden för badplatsen kunna ha en länk till sidan på HoV? Svårare att underhålla men om länkarna är hyffsat stabila gör det att man lätt kan hitta den infon.

Ex. Länka till Hökarängsbadet, Drevviken - Badplats - Stockholm

1 Like

Vi skulle kunna ha ett verktyg som kollar att alla länkarna funkar. Om för många dör över tid kan vi ta bort dem.
Vi kan lägga till dem maskinellt via Wikidata tror jag

1 Like

Från år till år? Det kan variera från vecka till vecka och från dag till dag. Det låter som ett enormt jobb att hålla det uppdaterat.