Semiautomatiskt import av labels/alias från Wikidata

Jag tänker skriva ett verktyg som semiautomatiskt importerar labels/alias från Wikidata där det saknas namn i OSM på något objekt.

Användaren kan välja mellan namn-egenskapen, officiellt namn-egenskapen, label, nått av aliasen eller skriva in själv. Verktyget lägger sen till namnet direkt i databasen.

Bästa läget skulle ju vara om vi hade öppna data med vettiga namn på varenda badplats i Sverige från våra kommuner, för då skulle vi kunna importera dem först i Wikidata och sen via detta verktyg enkelt kunna säkerställa att OSM följer de officiella namnen (om vi vill det).

Just nu har vi en del badplatser som har namn i Wikidata men saknar namn i OSM.

Användarberättelser:

  • som badare vill jag enkelt kunna hitta en badplats i organic maps när jag söker på namnet som jag hört från en kompis
  • som avancerad användare vill jag kunna säkerställa att alla badplatser har namn om det är känd från en maskinläsbar källa

Vad tycker ni om den här iden?

Beware, not all data can be imported from Wikidata in OSM (see the “Importing data from Wikidata into OSM” section of “Wikidata” on the wiki), the license compatibility needs to be verified.
For wikidata statements using properties such as name (P2561), official name (P1448), native label (P1705), etc this can be verified by making sure the statements has compatible reference[s] but I struggle to imagine a general method to do that atuomatically: the user of this tool would need to assess this himself before using it.
For labels (rdfs:label) and aliases (skos:altName) I don’t see any way to verify the license compatibility so I don’t think it would be possible.

1 Like

Risken är att det blir för enkelt att bara klicka in ett befintligt namn från Wikidata.
Wikidata är ju mer en beskrivning än ett namn på en badplats. T.ex. har jag sett några Exempelsjön, badplatsen och det ska ju inte in som ett namn.
Men många frestas att “lösa uppgifter” trots att kvalitén blir för dålig. Det blir vanligare och vanligare i OSM med folk (från Microsoft, TomTom, PostNord m.m.) som “fixar” saker utan att tänka och istället vandaliserar allt som inte följer standardmall 1A.

1 Like

Ett liknande verktyg som kan vara bra att känna till: https://map.osm.wikidata.link/ (inte använt det mer än testat så vet inte om det löser samma problem till 100% eller inte).

1 Like

Jag känner till det och är kompis med Edward som skapat det, men det lägger endast till wikidata qid på osm-objekt om jag förstått rätt.

Då kanske en uppgift i streetcomplete är bättre. Typ: “Vad heter denna badplats?”
Se Quest: What is this bathing place called? · Issue #5316 · streetcomplete/StreetComplete · GitHub

Bra idé!
Håller helt med (och fyller med den meningen ut så ett svar blir minst 10 tecken).

1 Like