SDFI luftfoto i uMap

Mon nogen her ved om man kan bruge SDFI luftfoto som Custom overlay i uMap?

Når man forsøger at tilføje et brugerdefineret lag i uMap, står der, at URL’en skal være af formen http://{s}.domain.com/{z}/{x}/{y}.png. Det overstiger desværre mine tekniske evner at forstå, hvad det præcist betyder, og om det overhovedet er muligt at trække på SDFI’s luftfotos på den måde.

Er der nogen her, der ved, om det kan lade sig gøre – og i så fald hvordan (ELI5)?

Det helt optimale ville selvfølgelig være, hvis SDFI luftfoto bare var en af de standardbaggrundslag, man kunne vælge for Danmark – ligesom der f.eks. er et luftfotolag for Frankrig.

KDS luftfoto understøtter ikke direkte TMS (Tile Map Service) som er den URL syntaks du har fundet frem til. Umap undersøtter så ikke WMS (web map service) som er den standard KDS bruger. Der er dog muligt at lave en proxy-service, som Septima har har gjort det og som virker til webeditor iD/JOSM/Every Door mm, som vi arbejder med.

Hvis Septima giver lov til at deres proxy-server får lov til at blive brugt i uMap (som er et OpenStreetMap France støttet projekt), så vil du kunne indlæse laget med danske luftfotos.

Skal jeg prøve at høre Septima om de vil give tilladelse til dette?

Det synes jeg da kunne være super :+1:

Jeg har ikke selv nogen anelse om, hvor meget uMap generelt bliver brugt, og hvor meget de i så fald ville belaste Septimas server. Ud fra korteksemplerne på forsiden gætter jeg på, at det primært er folk (som mig selv), der hygger sig med at lave små specialkort med ganske få visninger. Men i princippet kan man vel ikke afvise, at nogen med meget trafik laver et uMap-kort.

Jeg har nu hørt fra Septima- Deres TMS service er beregnet på så meget oppetid som muligt til OSM frivillige som benytter iD/JOSM/EveryDoor mm værktøjer.

Og ved evt. uMap kort der går viralt med KDS luftfoto via deres proxy og lægger alt ned, så vil alle OSM frivillige også blive ramt. Så derfor ønsker Septima at deres tjeneste kun er beregnet til OSM redigeringsværktøjer. Det er helt forståelig dette synspunkt.

Så du må vente på uMap begynder at understøtte WMS, så der trækkes direkte fra KDS servere. Men der er vist nogle luftfotolag i uMap fra ESRI eller Bing der kan vælges?

Det er en prioritering, som giver god mening. Men tak for hjælpen alligevel.

Så vidt jeg kan se er der ikke nogen luftfoto/satellit-lag, som også dækker DK.