Routes gebruik *=designated t.o.v. permissive

Ik begrijp maar zeer weinig van deze discussie.
Maar het lijkt erop dat iemand designated, etc in de routerelatie wil hebben.
Maar designated, permissive, etc horen niet in een routerelatie thuiis. Punt.
Dat kan ook helemaal niet, daar is het relatiemodel van OSM niet op gebouwd.

Een route wordt opgebouwd uit members, dat zijn de wegen waarover de route loopt.
Voor die members zijn er 2 velden in de relatie: role en name (nou ja achter de schermen wordt dat een ID)
Waar moet dan dat permissive, etc. komen? Daar is helemaal geen plek voor.
De role is hard nodig voor de rol, dus die valt af
En in de kop van de relatie kan het ook niet, want dat permissive, etc slaat op de wegen.

Een denkbeeldige wandelroute:

  • openbare weg
  • weg over een klompenpad met specifieke klompenpad toegankelijkheden
  • stukje boerenerf
  • openbare zandweg
  • pad over terrein Natuurmomumenten
  • schouwpad
  • openbaar G11 fietspad
  • pad over een particulier landgoed

Dan heb je al met tich verschillende toegankelijkheden te maken, dat wil je helemaal niet in de routerelaties hebben

3 Likes

Een vraag is volgens mij deze:

Er loopt een route=horse over een highway=unclassified, krijgt highway=unclassified dan horse=designated.

Het antwoord is naar mijn idee een duidelijk nee.

Is het goed en duidelijk te omschrijven waarom precies? Dat antwoord is waarschijnlijk ook nee, zo staat er op NL:Key:access

Een voorkeursroute of aangewezen route voor het type vervoersmiddel dat de sleutel aanduidt, zoals foot=designated in het geval van een voetpad. In het algemeen betekent dit dat er een verkeersbord staat dat expliciet aanwijst als (in dit voorbeeld) een voetgangersgebied.

Als je alleen de eerst zin leest zou je op andere ideeën kunnen komen.

2 Likes

De route zegt: deze weg is door de routemaker uitgekozen voor deze route. Dat kan die weg ook niet helpen.

“Door de routemaker uitgekozen voor een blubblup-route” is niet “Officieel aangewezen” of “speciaal geschikt gemaakt” voor blubblups.

Dat gezegd zijnde, als de routemaker de officiële instantie is die over de wegen gaat, en als die de route aangeeft als speciaal bedoeld voor pakweg forenzende fietsers, dan zou je het er nog over kunnen hebben. Maar ik denk dat er dan borden bij die wegen staan die aangeven dat de wegen speciaal aangewezen zijn voor dat gebruik, en dat je moet blijven uitkijken of delen van de route misschien wel opgenomen zijn, maar niet speciaal voor dit gebruik. Koppelstukken zeg maar.

En als over een weg meerdere routes loopt? MTB, wandel knooppunt en een ruiterroute, krijgt hij dan 3x designated?
Nee, het is niet de route dat de classificatie bepaalt, maar de weg (waar de route later aan toegevoegd wordt).

1 Like

In topicpost geef ik duidelijk aan een tag op de wegen.

Dit zette mij op het verkeerde been, ik las hier dat ze designated of de routerelatie willen taggen.

1 Like

Ik was toch benieuwd waar we nu over spreken en met deze overpass query kan je alle 706 unclassified wegen met *=designated in Nederland laten zien. Daarvan zijn er:

  • 465 met bicycle=designated
  • 125 met moped=designated
  • 48 met mofa=designated
  • 21 met horse=designated
  • 20 met foot=designated
  • 13 met hgv=designated

Even bij mij in de beurt gekeken en maar in de Hoeksche Waard zijn dat voornamelijk wegen parallel aan N-wegen die bedoeld zijn voor fietsers, snorfietsen, brommers en landbouwverkeer en ander bestemmingsverkeer. Niet echt verkeerd wat mij betreft.

Er zijn ook andere wegen, nu alleen bekeken op basis van unclassified, kijkend naar track en ook path, daarbij zou je ook de combinatie met route over een weg kunnen bekijken, voor bepaalde vervoersvormen.

Niet echt duidelijk, het benoemen van verkeersbord, maar niet wat er in het feitelijk openbare staat aan bebording, wat wel/niet grond zou kunnen zijn voor het gebruik van designated.

Ik worstel met het feit bij art.461 borden of dit genoeg reden is om "designated: te zetten bij een routebordje.

Zo, nee, mag je die data dan uit Openstreetmap halen of veranderen in “yes” voor de vervoersvorm.?

Ik zou het uit OSM halen als er sprake is van aanvullende beperkingen. Bijv. als je alleen overdag zo’n pad mag gebruiken.

Permissive voegt weinig toe als een pad in de praktijk gewoon 24x7 beschikbaar is. In Engeland kijken ze daar anders tegenaan, omdat er historische rechten zijn op een manier die we hier niet echt kennen.

Verder zou ik op een of ander manier dat bord markeren (geen idee of daar een standaard tag voor is), dan kan iedereen een router daar iets mee laten doen.

Ik zet het bord als node met een kijkrichting van het bord
access_sign=NL:*
afbeelding
In ontwikkeling (al jaren). Moet nog een style maken.