Rookie (=jag) behöver hjälp. open data "Stadsdelar/Nyko-kartor"

Hej Forumet. Jag behöver hjälp av någon som kan mer än mig.
Jag försöker sätta mig in i Gis-världen och är intresserad av stadsdelar/Valdistrikts-indelningar. Något som saknas i OpenMapen…

Vissa kommuner är det väldigt lätt att hitta information ifrån. Umeå t.ex.
Jag har även hittat från Uppsala
Och från Västerås Västerås samlingskarta

Det är liknande information som på länken jag menar.

Problemen jag har är dock

  1. Tillgänglighet. Finns denna information att hitta gällande de stora svenska städerna (och mindra också för den delen). Var hittar ni den i så fall?

  2. Även när jag hittar, så går det inte att ladda ner filtret = inte alls användbart.

Någon som kan mer om detta än mig (jag verkar kunna 0.01 ungefär)

TACK PÅ FÖRHAND
/D

Valdistrikt kan man hitta hos valmyndigheten.

Ingen aning vad som gäller för användarvillkor på dessa data. Kolla att villkoren verkligen är förenliga med OSM:s villkor innan du använder något!

Sedan är jag inte övertygad om att just valdistrikt är något man vill ha i OSM. Nu är väl inte “gerrymandering” en stor grej i Sverige, men det känns ändå som att det är stor risk att ändringsfrekvensen överstiger underhållskapaciteten, och nyttan av valdistrikt på kartan är väl rätt begränsad.

Känner du till umap (uMap)? Här skulle du kunna göra en valdistriks-karta med bakgrund av osm.
Någonstans där på umap finns t ex en karta över den danska kyrkans teritoriella indelning.

Jag kan hålla med om att det kan bli för mkt, och kanske inte lämpligt med valdistrikt. Men t.ex för Stockholm finns “stadsdelarna” med och då man ofta pratar i termer av stadsdelar (åk till Bromma, i Farsta osv) tycker jag det är ett väldigt bra översiktslager/info.

Men oavsett om det ska läggas in i Open eller inte så vill jag hitta det, och kunna använda det :grinning:

Hej!
Nej jag känner inte till.
Titta på/läsa kartor är jag van vid, skapa är nytt.
Ska kika på umap!
Tack!!

Angående stadsdelar i osm.

Stadsdelar har diskuterat många gånger tidigare. Problemet är att om gränsen för en stadsdel inte är officiellt specificerad, blir en sådan gräns bara en gissning. Eller vad “folk” tycker.

Kanske finns sådana officiella gränser definierade i större städer, men i min kommun (Arboga) är jag ganska säker på att sådant inte finns. Däremot “vet” de bofasta här, var olika stadsdelar finns. Men skulle man pressa dem att ange exakt på vilken gata gränsen går, kan jag tänka mig att man får olika svar.

Därför verkar man i allmänhet, i wiki, rekommendera att en stadsdel märks ut med en nod placerade i centrum av en stadsdel.

Ah, nu hittar jag inte den danska socken-karta, men här ser du ett annat exempel:

Finns ju som opendata hos några kommuner iallafall
Uppsala
Västerås
Umeå
M.fl.