[RFC] Standardvärden för åtkomsttaggning i Sverige

På highway=track funderar jag på om det för motorfordon ska vara “permissive” istället. Dessa vägar är troligtvis privata och i Sverige får man färdas på dessa så länge det inte är uttryckligen förbjudet. Det stämmer väl in på definitionen för permissive: “An object, or way, is open for general public use, but access is not protected by law. An owner of the object, or way, may revoke access without following a legal process.”

Gående, cyklister och hästar ska naturligtvis vara kvar med “yes”.

Blir svårt att veta vad som gäller. Enskild väg med statsbidrag ska alltid vara öppen för allmänheten. Varav många säkert är “track”. På sådan är access alltid “yes”.

Enskild väg med statsbidrag bör vara unclassified.

highway track är traktorvägar/bruksvägar/skogsvägar

Jag har inte hört denna åsikt tidigare, och har inte sett något sådant i de svenska wikianvisningarna. Vad jag förstår är klassificering av vägklasser beroende på användning av vägen. Inte vem som äger eller underhåller den. Inte heller hur vägbeläggningen är.

1 Like

Nja, det systemet hade vi från början i Sverige, men övergick till att använda Trafikverkets klassificering i huvudsak istället. Men visst, för icke-statliga vägar så är det mer användningen som styr.

Nej, men får man statligt bidrag så finns krav på att den vägen ska hållas öppen för allmän trafik och då är den troligen såpass bra underhållen och viktig att den bör vara unclassified och inte track. Track är för skogsvägar och traktorvägar inom jordbruket m.m. Där man inte kan förutsätta att man ens kommer fram med bil.

Men tillbaks till huvudfrågan. Jag tycker att ser man i OSM en highway=track väg utan några andra taggar så kan man inte veta om den är öppen för motorfordon och då bör access vara permissive och inte yes.

Så du menar att på de flesta “skogsvägar” krävs tillstånd att färdas på dem? Om så, vet jag inte var du bor, men här västra Mälardalen är det inte så. Jag har knappast aldrig någonsin sett något om färdtillstånd på sådan vägar här.

Nu har ju de flesta trackvägarna i OSM, ingen access-tagg alls. Vilket bra. Där det finns explicita skyltar som anger att tillstånd krävs, så ska naturligtvis detta anges i OSM.

Att förutse det är “permissive” på alla trackvägar, om man inte känner till den faktiska situationen, är enligt mig ett mycket dålig förslag. Default bör vara “access=yes” på sådant. Vilket jag i all framtid kommer att förutsätta på alla trackvägar jag uppdaterar, om det inte finns någon konkret info som motsäger det.

Nej, lyckligtvis inte, men den som äger vägen kan godtyckligt stänga av den för motortrafik.

Kolla på NVDB. Om vägen inte får statligt bidrag har vägägaren rätt att närsomhelst stänga av vägen. (Kan även finnas kommunala bidrag som inte syns i NVDB).

Jag köper dina argument och logiken, men är ändå inte helt förtjust i det.

Egentligen kanske mitt tankesätt är att tagga för ruttberäknaren, men jag tror att det kan komma att innebära att track inte kommer tas med i en stor majoritet av alla ruttberäknare. Att använda OSM-data som vägvisare tappar då relevans jämfört med andra “konkurrenter”.

En annan sak från Wiki-sidan:
1. Unless prohibited, which is often the case on private tracks. Horses, bicyclists and pedestrians can’t be prohibited under normal circumstances.

Nog för att det har blivit vanligare med bommade skogsvägar de senaste 20 åren, men i mina trakter är det som tur är betydligt vanligare med att man har tillträde med motorfordon. Så is often skulle jag gärna se ersatt av can be i texten.

1 Like

Jag tolkade detta förslaget som vilka standardvärden som ska antas gälla generellt och inte bara för ruttplanerare och då röstar jag för permissive som fallback för track. Jag tycker det bäst speglar verkligheten. Men tycker majoriteten annorlunda accepterar jag naturligtvis det. :slight_smile:

Jag förstår problemet med ruttberäknare, men hoppas att de ruttberäknare som använder access taggen kan ta hänsyn även till andra taggar än yes/no. Permissive är ju i princip yes, med förbehåll att det kan ändras med kort varsel, eller att det inte är kontrollerat på plats att det finns förbud.

Det som vi taggar som track ska nog också undvikas i många fall och bara användas när man verkligen behöver den vägen för att komma till en målpunkt som inte går att nå på annat sätt. Det ju heller inte säkert att det som är taggat med highway=track är farbart med vanligt motorfordon. Speciellt inte för grade3 och nedåt. Med turistbuss skulle jag nog inte vilja färdas på någon av dem :smiley:

1 Like

Jag har läst förslaget och kommentarerna så här långt. För mig ser det bra ut.

1 Like