@qwertet Beklager begrensninger om vedlegg og antall posts på rad. Detter er forumets globale innstillinger som helt sikkert sikter til å blokkere spam. Vi her er bare moderators på det norske spacet og kan ikke gjøre noe selv - men vi har løftet saken til admins.
Jeg har også kontaktet personer jeg kjenner i Kartverket for å se hva slags vurdering de gjorde på saken, og hvorfor kartet ser ut som det gjør nå. Men, de er nok i samme situasjon som OSM på dette. Det er nok bare kommunen som kan avgjøre denne tvistesaken.
Hva gjør vi med stien?
OSM-samfunnet i Norge tror jeg er ganske enige i at stien finnes og kan tegnes inn, med mindre noe juridisk sier noe annet - men samtidig har vi ikke lyst å være til ubehag for dere som bor der. Jeg håper dere ser at vi bare prøver å holde oss til prinsippene som OSM baserer seg på.
Jeg anbefaler at stien foreløpig tegnes inn som en way i OSM men uten taggene for sti, uten bare en notat som sier “note=Disputed path”. Da vises den ikke i kartet, men det ligger noe data der. Dette vil hjelpe mot at andre vilkårlige mappere kommer og tegner inn stien fordi det ikke finnes noe der.
Vi kan dermed la saken stå halv-åpen i OSM ved at stien er der, men samtidig ikke er der, inntil det at det finnes en form av kommunal/juridisk vedtak på hva som gjelder. Hvis noe nytt skjer kan vi ta opp tråden igjen.
Enig?
- Ja
- Nei
Runde av litt
Jeg syns det var veldig bra at denne diskusjonen kom opp og ble avhandlet på en såpass ryddig måte. Det er neppe noen uklarheter lenger, og alle har fått sagt sitt. Men samtidig tror jeg ikke videre diskusjon og ordbryting til føre til noen som helst avklaring i saken. Det blir bare utdratt og til slutt helt uoversiktlig.
Det hadde sikkert vært greit hvis alle parter laget en oppsummerings-post, men med mindre det gjelder uttalelse fra f.eks. kommune så er det bedre om denne tråden får bli litt stille. Hvis jeg får svar fra Kartverket skal jeg finne en måte å dele den. Håper dere kan ta videre tvist gjennom kommunen - og ikke i OSM.
Personlig refleksjon
Det høres veldig trist ut at dere skal ha denne situasjonen på hytta - som jo er for avslapping - ikke for kriging.
Det kan jo virke fra nøytalt ståsted at et par mennesker som går forbi en bit nedenfor hytta ikke er all verdens sak, og at det gir mening å kunne ta en snarvei ut i naturen der, heller enn å gå en kjempeomvei.
Samtidig skjønner jeg godt hvis dere føler irritasjon når naboer og folk tar seg til rette på steder dere mener man ikke har lov å gå, det hadde nok jeg blitt også.
Kunne dere ikke heller bare anlegge en ordentlig sti der, sette opp litt skjerming på den, og si hei når noen går på den for å sjekke ut lyngen? Beklager at jeg blir litt fluffy her men… selv for meg som ikke har noen del i saken har dette vært slitsomt. Håper alle kommer levende ut av dette i hvert fall .