RD naar WGS, shapefiles

Inleiding:

Nu heb ik een database met borden.
Deze wil ik vergelijken met een gebied.
Nu kan je gebieden polygonen downloaden van:

De files zijn in RD shape formaat van de overheid.
Geodatabase’s van de Provincies.
http://www.provinciaalgeoregister.nl/georegister/
http://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/nl/main.home

Om de .gpx file data te vergelijken met het gebied en een OSM kaart.

Hiervoor heb ik het programma Arcgis Explorer geinstalleerd.
Als basemap OSM kaart. Deze is WGS84.
Nu het gebied, layer (waterwingebeid) toegevoegd. Deze is RD.
Ben erachter gekomen dat ik deze twee coordinaten en datumstelcil kan transformeren.
Dat heb ik dus gedaan. En nu ligt dat in mijn ogen goed over elkaar.
Volgens mij wordt dan de basemap OSM getransformeerd naar RD.

Nu mijn eigen dataset borden, deze is weer wgs uit gps en mapsource opslag.
Ik wil mijn instellingen in gps en mapsource niet veranderen, hou niet zo van jojo met instellingen.
Ervaring je gaat toch eens in de fout.

Alles liever in wgs.

Doel:
Was om plaatsing van gebiedsborden te vergelijken met de grenslijnen van het gebied.
Kom erachter dat veel borden niet op de juiste plaats staan. En ook dat de stand van het bord ( gebied achter bord hoort tot gebied te behoren) het bord hoort in lijn te staan met de grens van het gebied. (ze geven vaak ook geen verwijzing van over 300 m bijvoorbeeld, en dan mist er over 300 m een bord die wel op de grens staat)

Zo is er een weg, vooraan bij de weg rechts staat een gebiedsbord (verbod). Terwijl de grens links van de weg paralel aan de weg in de sloot ligt. Dus, de weg behoort helemaal niet tot het gebied. Laat staan, het gebied rechts van de weg, wat dus door het bord haaks op de weg (rijrichting) wordt gesuggereerd.

Uiteindelijk doel aanpassen van de OSM kaart.

NU de vraag:

Met welke programma’s (softwareset binnen een programma) kan ik eenvoudig, een dataset met .shp .prj file omzetten van RD naar WGS .shp en .prj, etc.

Om zo’n gebiedsfile eenmalig om te zetten. En niet te rommelen met mijn eigen data’s. Ik hou het liever bij een systeem.

Hebben jullie linkjes, waar hier een uitleg gegeven word bij de verschillende software.
Hoe dat werkt, en welke instellingen er ingevoerd moet worden.

Ik heb natuurlijk al behoorlijk gezocht op het internet.
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=9106 zo ook hier gekeken.
Is een specifiek NL probleem, verwonderde dat osm.nl een ander stecil heeft, zoals gemeld.
Maar, met al die wiskundige formules kan ik niks.
En wil mij daar ook niet verder in verdiepen. (Ik hoef niet alles te kunnen en te begrijpen)
Als het resultaat klopt. Het doel.

Of kan dit alleen binnen het arcgis professionele pakket. (link)

In Quantum GIS (QGIS) kan je data met verschillende coördinaten stelsels tegelijk inladen. Je hoeft dus niets om te zetten.
ArcGis kan dat ook. Of ArcExplorer het kan weet ik niet.

Nadat QGis is geladen en geopend, ga je naar bestand → project eigenschappen. In het daarna opkomend scherm, kies het 2de tabblad (CRS) en zoek en selecteer daar WGS84 (ID: 3452). Vink ook de optie: “gelijktijdige CRS-transformatie gebruiken”.
Klik op “ok”. Nu kun je alle lagen die een wgs84 indeling hebben openen.
Openen nu ook lagen die in het RD-stelsel zijn openen. Klik nu in het linker venster met rechts op een laag die een RD-stelsel heeft. Kies dan voor eigenschappen. selecteer in het nieuwe venster, links: ‘algemeen’. Klik daarna op “Geef het CRS”. Zoek en selecteer dan Amersfoort/ RD New (ID: 2517).

Als het goed is liggen nu alle lagen netjes op elkaar.
Je kunt ook de lagen opslaan in een ander coördinaten stelsel. Klik dan weer rechts op een laag, en selecteer ‘opslaan als’. Kies dan het gewenste CRS om in op te slaan.

Let op: De gebruikte CRS van RD New is niet helemaal correct. pas die aan of maak een eigen CRS met waarden uit de volgende forumthread:
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=7554

Succes

Zoals alles stap voor stap.

Dat Quatum Gis opgespoord http://www.qgis.org/
Gedownload en geinstalleerd 1.6.0 Capiapo

Onder ------Bestand-----geen project eigenaschappen gevonden, die bleek te staan onder------- Extra----Projectinstellingen

Tabblad CRS: wel WGS84 (ID:3452) maar geen ID:2517 Amersfoort/RD New.

Wel Amersfoort EPSG:4289 ID:3421
dan staat er dat in de string:
+proj=longlat +ellps=WGS84 +datum=WGS84 +no_defs

Heb die dan maar genomen
verder geen ID met nummer: 2517

Staat wel ergens RD/83 EPSG:4745 ID:3588
+proj=longlat +ellps=bessel +no_defs
Is dat hem dan?

EDIT!!!
Niet goed doorgezocht.

Had ook bij: Geprojecteerd Coordinaatsysteem moeten kijken ( plusje drukken)
Alleen mecator had ik ergens een keer gelezen, de rest kwam mij niet bekend voor.
Toch maar doorzocht.
Had zelfs de zoekfunctie benut ID:2517 dat leverde niks op.

En dan bij: Oblique Stereografic Alternative (plusje drukken)
Vind je Amersfoort/RD-New EPSG:28991 ID:2517
En nu verder.

Edit Closed!!!


Bij het opslaan als: van de layer, naar shapefile

nu alles opgeslagen met crs
+proj=longlat +ellps=WGS84 +datum=WGS84 +no_defs
ID 3452
en encoding: system

toen geprobeerd in Arcgis Explorer te openen.
Opent hem wel, maar zie niks geprojecteerd over de OSM kaart basemap.

Tot zover mijn vorderingen.
Dat omzetten is dus niet goed gelukt.
Zou niet weten waar de angel zit.


Bij het transformeren binnen Arcgis Explorer, moest ik .
Coordinate System
RD_New ingeven

En Geografic Transformation
Gcs_WGS_1984
Transformation Amersfoort To WGS 1984 2008 MB

eigen crs maken

snap ik niks van.

Ik krijg het niet voor mekaar om de .shp file om te zetten.

en later als wgs .shp file in Arcgis Explorer te openen. (ter contole).

Helaas.

Niet gratis maar beslist het uitproberen (wel gratis) waard is Global Mapper.

Global Mapper kent RD ("Dutch Grid (RD)) en leest de projection file (.prj file) van een shapefile indien aanwezig.

Als je de data uit de shapefile eenmaal geladen hebt kun je via Tools - Configuration en dan het tabblad Projection een andere projectie kiezen. In jouw geval kun je dit het eenvoudigst doen door via de knop Init from EPSG de EPSG code van OSM in te voeren (EPSG:900913).

In de statusbar zie je dan de projectie veranderen van DUTCH_GRD (DUTCH) in MERCAT (GOOGLE).

Vervolgens kun je de data in die projectie exporteren, in zo ongeveer elk format wat er is. Het kan als OSM tiles, als DWG of shapefile om maar een paar te noemen.

Dat lijkt mij een goede beschrijving hoe het kan.
Lijkt mij in een paar handelingen, dat zo’n kaart is omgebouwd.
Heb geen Global Mapper, en om nu alleen, om het een keer uit te proberen ga ik geen tryout versie installeren.

Zal vaker voorkomen het omzetten van een kaart, en dan hoe ik mij dan liever bij een een freeware versie, die het steeds doet.

Zo’n beschrijving voor QGIS zou ook mooi zijn.
Iemand?

Heb je ogr2ogr al geprobeerd? Voor mij werkt dat prima onder Ubuntu, maar is ook beschikbaar voor de meeste ander OSen.

Deze kan je downloaded vanaf http://trac.osgeo.org/gdal/wiki/DownloadingGdalBinaries

Daarnaast heb je juiste srs (Spatial reference system) nodig. Voor RD is deze als volgt:

+title=Amersfoort/Amersfoort +proj=sterea +lat_0=52.15616055555555 +lon_0=5.38763888888889 +k=0.999908 +x_0=155000 +y_0=463000 +ellps=bessel +units=m +no_defs +towgs84=565.2369,50.0087,465.658,-0.406857330322398,0.350732676542563,-1.8703473836068,4.0812

Hoewel je deze code direct in het commando kunt gebruiken, is het handiger om hem in een textbestandje te zetten. Ik heb gekozen voor de naam RD.srs
Maak dus een nieuw tekstbestand RD.srs aan, plak bovenstaande code er in en zet dit bestand in dezelfde directory als je te converteren shape file.

Het commando is nu als volgt:

ogr2ogr -s_srs RD.srs -t_srs EPSG:4326 example.wgs.shp example.shp

hierbij gaan we er vanuit dat:

  • example.shp het bestand in RD coordinaten is dat je wilt converteren
  • example.wgs.shp de naam moet worden van het geconverteerde bestand
  • je het commando uitvoert vanuit de directory met example.shp en RD.srs, anders moet je de paden aanpassen

Succes,
Gertjan Idema