Rapportera fel i NVDB

Ibland hittar man fel i NVDB, men sådant går att felanmäla, och har man tur (!) så blir det rättat. Speciellt om det är fel i de nationella vägnätet. Sämre brukar det gå om fel gäller kommunala vägnätet.
Exempelvis:
2024-01-18 skickade du in ett ärende till Trafikverket via NVDB på webb (https://nvdb2012.trafikverket.se).

*Den ärendebeskrivning du angav var: “Väg inte markerad som mötesfri”. *

Ärendet fick ärende-id 50123 och har nu avslutats med följande kommentar: "Hej,

*Det stämmer som du skriver att väg 55/56 är mötesfri på den aktuella sträckan och uppgifterna i NVDB är felaktiga. Jag har nu åtgärdat vägnätet och uppdateringen kommer vara synlig i NVDB från och med imorgon då förändringarna slagit igenom i databasen. Gå då gärna in och titta att vägnätet är korrekt om du vill. *

*Med vänlig hälsning *
Henric von Bargen ".

Vänliga hälsningar
NVDB-verksamheten

2 Likes

Jag fick också ett ärende rättat i höstas, där skyltning i verkligheten och NVDB inte stämde överens. Det tog dock 11 månader från det att jag skapade ärendet, så man får ha lite tålamod ibland :slight_smile:

Meeeen, hellre det än den kommunala hanteringen där det endast undantagsvis händer nåt… över huvud taget :roll_eyes:

Undrar hur ofta det kommer in ärenden till NVDB från “vanligt folk”? Skulle gissa att de är lätträknade.

Har fått massa grejer rättat i min hemkommun och snabbt, men det hjälper att det är mina kollegor som gör rättningarna och jag kan öva påtryckningar om det dröjer :smile:
Skickade in ett fel i grannkommun, men där har det inte hänt något än.

Så kommuner har ingen skyldighet att uppdatera NVDB? Utan det är helt beroende på om kommunen vill kostat på sådant. Eller personalen bara är lata när det inte skickar in rättningar? Kommunen kanske inte heller ser någon nytta med en uppdaterad NVDB?

Visst måste de uppdatera NVDB. Om det t.ex. byggts en ny väg, så måste den läggas in i NVDB annars går det inte att göra trafikföreskrifter och sånt. Om det bara är en geometri som hamnat lite fel på grund av ombyggnation, men egentligen inte påverkar väglänken så kanske det inte upptäcks och fixas på en gång.

Men varför gör de då inte uppdateringar på felrapporter?

Jag själv har upptäckt många fall där hastighetsgränser och beläggningstyp inte stämmer, trotts att ändring skett för många år sedan.


En kommunalpolitiker i tekniska nämnden som jag känner, påstod att om maxhastighet är fel i NVDB, kan de användas av de som ev. åkt fast för fortkörning. Dvs. NVDB överrider skyltning. Vet inte om de stämmer.

Känns ändå som att NVDB har en viss status och borde inte kunna ignoreras av kommuner. Men staten har kanske inga påtryckningsmedel om kommuner missköter det.

Nja, inte helt korrekt. Trafikföreskrift överrider skyltning, och nvdb ska spegla trafikföreskrifterna. Men visst, om föreskrift och nvdb säger samma sak och skyltning säger nåt annat, då kan man tolka det som att nvdb överrider skyltning.

Jag har letat efter föreskrifter i Arboga, Nora och Katrineholm, via Svensk trafikföreskriftssamling, men inte alltid hittat något för maxhastighet för specifik väg.

Borde väl finnas föreskrift för varje hastighetsgräns/skyltning? Känns som det här inte heller fungerar helt i alla kommuner.

Borde finnas ja, men transportstyrelsen har ju en disclaimer på söksidan…

image

Jag spanade lite där jag bor, och där verkar trafikföreskrifterna finnas länkade, men som du säger kan det mycket väl vara så att…

det här inte heller fungerar helt i alla kommuner

Vägar som har 50 km/h i tätort och 70 km/h på andra ställen kräver ingen föreskrift då detta är bashastigheterna. Så du kommer bara att hitta för avvikande hastigheter från detta. De flesta vägar på landsbygden har ju 70 km/h och då saknas alltså föreskrift.

Jag kontaktade Stockholm om felaktig hastighetsskyltning det rättades med nya skyltar inom en månad. Det var lite mer prioriterat eftersom det var ett skolområde.