Het is mij onduidelijk waarom de beheerders van OSM Carto deze wijziging hebben doorgevoerd. Maar goed. Het is wel de kaartpresentatie die het meest wordt gebruikt door derden.
Zullen we de sporen bij het spoorwegmuseum maar omzetten van railway=preserved naar railway=rail met usage=tourism?
Ik weet, je bent dan aan het sleutelen voor de renderaar, maar gezien bovenstaande overweging… Ik denk dat het makkelijker is dan de beheerders van Carto overtuigen dit weer terug te draaien.
De verschuiving van railway=preserved naar railway=rail plus railway:preserved=yes is al een tijdje gaande, en met goede redenen (de essentie is dat railway=* is voor het soort rails, en of het een ‘preserved’ lijntje is, is een eigenschap daarvan, maar niet het primaire type; immers, ook een railway=tram of railway=narrow_gauge kan ‘preserved’ zijn).
Zoals een stilstaande klok twee keer per dag de juiste tijd aangeeft, doet Carto het hier voor de verandering eens correct.
Eigenlijk zou het geen kwaad kunnen in heel Nederland de resterende railway=preserved om te zetten. Ik kwam toevallig ook in Limburg een vergeten twee meter rails tegen omdat de rendering wegviel.
Gek. Ik krijg niet al deze ways in JOSM als ik deze query export:
Het gaat om een handjevol stukken spoor her en der. Sommigen horen bij een behouden museumlijn (railway:preserved=yes), anderen zijn stukjes spoorrestanten voor de sier/historie (railway=disused met disused:railway=rail/tram/etc.), zoals dit stukje trambaan (nu dus zo).
Er zijn nog een paar her en der verspreid over Nederland. Als ik die Overpass Turbo export wel volledig binnenkrijg in JOSM vanavond is dat zo opgelost, anders wordt het even per gebied aanpassen. Ik heb een groot deel gisteren al gedaan.
Als ik me niet vergis worden meerdere lineaire railway=* features van oudsher gerenderd als eenvoudige lijn in de aanname dat het wellicht iets spoorachtigs zou zijn. Voor vlakken geldt dat dan niet. Het toevoegen van area=yes klopt dan qua tagging, maar breekt (ogenschijnlijk) de rendering. Er is ruimte voor verbetering op dit vlak, want op zich is de tag zelf (en de genoemde railway=traverse) heel duidelijk in gebruik en toepassing door mappers, en schiet deze renderer hier tekort.
Als je de issue hierboven gelinkt leest kun je denk ik redelijk goed inschatten hoe groot de kans is dat daar iets aan verandert als je er energie in steekt.
Die in Tilburg is al jaren geleden afgebroken. Dat was een facinerend ding vanaf de perrons als er een goederen diesel locomotief op stond. Alweer iets onherstelbaar verbeterd. De LocHal is nu de centrale openbare bibliotheek; die is toch ook wel heel mooi.
Als ik naar de ESRI achtergrond kijk dan lijkt het er op dat de brug en de put in gebruik zijn als terras met trappen N en W. Dus de vorm van de schijf is nog goed te herkennen. Maar hoe ga je dat taggen? railway:preserved=yes lijkt me hier niet op zijn plaats. BTW als de brug nu vast in de positie van de afbeelding staat moet ie misschien in OSM gedraaid worden.
razed:railway=turntable is dan correct en zolang het aan een herkenbare feature in het landschap hangt (de grasrand voor ¾ van het ding bijvoorbeeld hier) ook niet heel storend.