Quick luftfoto 2023 - nogle områder i Danmark er klar

Så har SDFI frigivet nogle af foråret 2023 luftfoto. Det er luftfoto i Quick status, dvs de er ikke blevet QA’et og farvebehandlet endnu.

(opdatering 28. maj af indlæg)
28 maj 2023 er følgende områder (dem i blåt ) i Danmark blevet frigivet.

Du kan løbende følge med i hvad der er blevet frigivet på dette her kort.

Du kan indlæse ovenstående Quick luftfoto 2023 i din iD editor eller JOSM og derved begynde at kortlægge. Især områder/veje der har været under konstruktion, disse vil ofte nu på 2023 være synlige og måske helt færdige.

Syntaks for URL er følgende til iD editor eller JOSM

https://api.dataforsyningen.dk/orto_foraar_temp?ignoreillegallayers=TRUE&transparent=TRUE&token=DINTOKENHER&FORMAT=image/png&TRANSPARENT=TRUE&VERSION=1.1.1&SERVICE=WMS&REQUEST=GetMap&LAYERS=quickorto,quickorto_10cm,orto_foraar_temp,orto_foraar_temp_10cm&STYLES=&SRS={proj}&WIDTH={width}&HEIGHT={height}&BBOX={bbox}

Hvor der i URL’en ved token=DINTOKENHER indsættes den token nøgle du får hos dataforsyningen.

Kopier ovenstående URL og indsæt så den token nøgle i URL’en. I iD editor under “Baggrunde” og nederst ved “Brugerdefineret” - klik der og indsæt så URL’en. (se næste billede)

Klik så OK og nu skulle Quick luftfoto 2023 indlæses hvis du befinder dig i et område som er frigivet.

Eksempel i de to næste billeder fra Brovst - Luftfoto 2022 - noget byggeri er i gang her.

Quick luftfoto 2023 kan man se at nu er byggeriet færdigt samt der er blevet anlagt veje (OBS er kortlagt nu)

God fornøjelse med kortlægning. Måske du kan tage et par danske kirkegårde fra Maproulette projektet [som pt. kører?] (Vær med til at kortlægge alle gangstier på kirkegårde i Danmark), hvor alle synlige gangstier/trapper mm kortlægges. Pt. er 46 % ud af ca. 2440 kirkegårde/gravpladser færdigt.

2 Likes

Status 6. juni 2023 : Så er hele Danmark klar i SDFI Quick forår 2023.

Kan jeg mon lokke dig til at forklare, hvordan jeg gør i JOSM? Har ikke så meget held med det.

Har du fået lavet en token fra SDFI? -ellers opret en først - Dernæst prøv først om det virker i iD editor dette lag.

Hvis det er sat korrekt op i iD så skulle det også virke i JOSM

Det virker i iD, så det er nok fordi jeg ikke har styr på tilføjelsen af nye billedlag i JOSM. Jeg valgte WMS, men under ‘Hent lag’ er beskeden ‘Kunne ikke hente WMS lagliste’.

Vi nærmer os

Når du tilføjer new WMS og i menuen der dukker op så i felt 2 indsæt følgende URL
https://api.dataforsyningen.dk/orto_foraar_temp?ignoreillegallayers=TRUE&transparent=TRUE&token=APINØGLEHER

Klik så på felt 3. “Hent lag” og nu vil du få en forbindelse til SDFI. Så i felt 4 så Highlighter du de fire lag du ser i næste billede (brug Control knap og så klik på dem)


Klik så på knappen “OK” nederst

I JOSM vil du nu i menuen “Billedelag” se et lag der hedder noget kryptisk (se næste billede)

Klik på den og hvis alt går godt så skulle det være indlæst. Håber du kan få det til at virke