Provincie van de Maand - Drenthe

De challenge die ik hier gedeeld heb is alleen zichtbaar als je de link ervoor hebt, en hij verschijnt niet in de algemene lijst. Dat systeem werkt prima. Daarbij bevordert zo’n MR challenge ook de samenwerking.

Eens naar de maxspeed statistieken voor Drenthe gekeken:

  • motorway :: missing maxspeed: 0, total: 507, pct with maxspeed: 100.0
  • trunk :: missing maxspeed: 0, total: 596, pct with maxspeed: 100.0
  • primary :: missing maxspeed: 2, total: 2035, pct with maxspeed: 99.9
  • secondary :: missing maxspeed: 64, total: 2127, pct with maxspeed: 97.0
  • tertiary :: missing maxspeed: 347, total: 5374, pct with maxspeed: 93.5
  • unclassified :: missing maxspeed: 2560, total: 11512, pct with maxspeed: 77.8
  • residential :: missing maxspeed: 1995, total: 14986, pct with maxspeed: 86.7

Wat betreft alle statistieken beter dan NL gemiddeld maar nog niet 100% :wink:

Met onderstaande Overpass query zijn alle wegen zonder maxspeed in te laden:

[out:xml][timeout:90];
{{geocodeArea:"Assen"}}->.searchArea;
(
  way[highway~"(residential|unclassified|tertiary|secondary|primary)"][!maxspeed](area.searchArea);
);
(._;>;);
out meta;

Er zijn nog 11 andere gemeentes dan Assen.

De afgelopen dagen heb ik een paar random Drentse dorpjes uitgekozen en daar armchair mapping sessies gedaan. Ik kom van alles tegen: scheve wegen & landuse, missende POI tags, ontbrekende sportvelden etc. Zo krijgen al die kleine dorpjes waar nog nooit een mapper van gehoord heeft toch wat aandacht.

1 Like

Er zijn ook gewoon mappers uit Drenthe hoor!

Ik neem je woord ervoor, maar de dorpjes die ik deze week bewerkt heb zien er net zo basic uit als Bennekom toen ik net begon: kale imports en een handjevol oude POI’s.

Even gekeken maar ik zie dat er inmiddels twee openbare Drenthe specifieke Maproullete challenges zijn:

Zelf bezig geweest met maxspeed bijwerken, primary/secondary gedaan op een set snelweg op/afritten na, de kruising N862 / Rondweg Emmen, weet iemand hoe dat zit?

Verder in Hoogeveen alle ontbrekende stukjes maxspeed aangevuld en in Hoogeveen/Westerbork wegen gedefragmenteerd.

Wat wil je precies weten, want ik snap de vraagstelling niet.

Volgens mij wil ie weten hoe het zit met de maxspeed op de op-/afritten van het desbetreffende kruispunt.

1 Like

Ah, ok. Richting en van Emmen centrum is dat 70 km/h. In de richting Klazienaveen is dat 70 km/h binnen de bebouwde kom (ongeveer de eerste/laatste 200 meter van de op/afrit) en daarna 80 km/h

1 Like

Bedankt @Geim, zo?

http://mijndev.openstreetmap.nl/~peewee32/maxspeed/Maxspeed.htm?map=surface&zoom=16&lat=52.7711&lon=6.93663&layers=000BFTFTFFFFFFFFFFFFFFFFFF

1 Like

Deze wil ik wel aanpakken, voor een provincie. Dat worden dan 300-400 taken denk ik. Liefst Zuid-Holland, maar het kan vanuit de werkplekstoel-met-aktieve-houding, dus Drente is ook prima. Kan jij de missie aanmaken in je drenthe-projekt?

Bij deze: Los 3dShapes notes op in Drenthe

Hou er rekening mee dat MapRoulette niet werkt met relations. Die zullen dus zonder behulp van MapRoulette bewerkt moeten worden:

area[admin_level=4][name=Drenthe]->.zoek;
  relation["3dshapes:note"](area.zoek);
(._;>;);
out meta;
1 Like

Ik kwam er in het weekend achter dat er een Drenthe Wiki pagina bestaat, die gelijk maar aangevuld.

De voorgang van de challenges:

Hierboven (11 dagen geleden) zaten we nog op ~5000 wegen zonder maxspeed, inmiddels ~4000.

Voor wie ook wat wil proberen wat betreft maxspeed heb ik een challenge gemaakt, de 100 kortste weg segmenten (3 tot 6 meter) zonder maxspeed:

maxspeed voor wegen tussen de 3 en 6 meter in Drenthe

3Dshapes notes is klaar in Drenthe

Ik kom er toch nog een handjevol tegen:

{{geocodeArea:Drenthe}}->.zoek;
wr["3dshapes:note"](area.zoek);
(._;>;);
out meta;

Misschien zijn die om één of andere reden niet meegenomen in de MR tasks.

O ja, de MP’s, MapRoulette doet die niet. Net een paar gedaan. Komt goed, dank voor de overpass query.
Merkwaardig trouwens, heel veel elementen met zo’n note waren al eerder aangepast (om andere redenen) maar mappers laten die note tag gewoon staan.
Ook opvallend hoe weinig de farmland en grass tags zeggen. Het lijkt erop dat, als het veld op de luchtfoto toevallig groen is, er grass op gezet is en bij donkergrijs tot bijna geel, farmland. Terwijl farmland tijdens de groei ook een tijd groen is, en bovendien geregeld een jaar een overgangsgewas heeft, soms gras soms een andere lage bodembedekker denk ik.
Dus de kleur geeft geen uitsluitsel, het gebruik van een veld wisselt nogal, en BGT doet vaak ook maar wat, houdt in ieder geval de wisselingen niet bij, is mijn indruk.
Dan heb je natuurlijk nog een officiële bron voor aktueel landgebruik, ben de naam even vergeten, maar die bevat dus zoveel wijzigingen dat dat handmatig niet per veld gaat worden bijgehouden op OSM, voor de bulk van de landbouwgebieden.

Het is wat het is, farmland kan net zo goed in feite gras zijn en grass kan rustig farmland zijn. Geen peil op te trekken.

Voor meadow is de situatie iets beter, vooral als je er dieren op ziet lopen, al kan dat dan nog steeds zo’n tussenjaar zijn en staan de dieren het jaar daarop op het volgende veld waar nu het koren staat te wuiven. En ik aarzel ook een beetje om een grastalud van een dijk als meadow te taggen, alleen omdat het maaien door een schaapskudde wordt gedaan.

Ok, klaar met ranten. Ik ga weer aan de slag.

PS Klaar. Ik had ook een aantal opgelost maar vergeten de note tag te verwijderen.

2 Likes

Grappig om te zien: als je

{{geocodeArea:Nederland}}->.zoek;
wr"3dshapes:note";
(._;>;);
out meta;

zoekt in overpass turbo, en je zoemt en schuift wat, dan zie je het 3dshapes bladgrensraster nog over Nederland liggen. Iedere maand een provincie, en dan is het in een jaar weg!

Ik heb zojuist de hoogste kerktoren van Drenthe gemapt: Toren van Sleen
Ik vraag me af of de naam die op Wikipedia & de RCE vermeld staat ook een naam is volgens OSM richtlijnen. De name tag heb ik daarom (nog) niet toegevoegd.

2 Likes

Wat een leuk idee dit!!!

Inmiddels is het 6 dagen verder en waar ik op basis van de vorige nummers nog dacht, dat gaat nooit lukken voor het eind van de maand, is het ineens snel gegaan, van ~4000 wegen naar 1864 wegen zonder maxspeed 3 uur geleden.