Volgens mij wordt er ‘domweg’ van groot naar klein gerenderd: eerst de grote vlakken met de juiste kleur vullen, daarna stapsgewijs steeds kleinere.
Bijvoorbeeld eerst een grote residential: vlak krijgt helemaal de kleur lichtgrijs. Daarna een gebouw in dat gebied: gebouw wordt donkergrijs ingekleurd, de al bestaande lichtgrijze kleur wordt voor dit gebiedje vervangen door donkergrijs.
Bij parken met stukken bos erin is vrijwel altijd het park het grootst, dus worden de bosgedeeltes in het renderproces eerst lichtgroen ingevuld (door het aanwezige park) maar daarna donkergroen, doordat het bos eroverheen gerenderd wordt (omdat het kleiner is).
In Enschede was het park echter kleiner dan het bos, zodat het precies andersom ging. Eerst een groot donkergroen vlak (bos), daaroverheen het (kleinere) park.
Volgens mij maakt het niet uit of het om een polygon of multipolygon gaat, alleen de grootte is van belang. Doordat Martin het bos in kleinere stukken heeft opgedeeld, komen ze weer (zoals meestal) later aan de beurt in het renderproces, met het resultaat wat we gewend zijn. We zien op de kaart donkergroene stukken bos, met soms nog wat lichtgroen park waar geen kleiner vlak bos, gras o.i.d in de data aanwezig is.
Hoe dat met de boompjes zit weet ik ook niet precies. Miscchien dat die als laatste aan de beurt zijn, per boomsymboooltje zijn ze natuurlijk als ‘erg klein’ op te vatten. Dan zouden ze dus altijd ‘bovenop’ eindigen.
De tag layer=* wordt volgens mij door de rendering genegeerd, dus daarmee kun je geen andere rendervolgorde afdwingen.
Om deze ‘park-renderfout’ te voorkomen, zou bos altijd na park ingekleurd moeten worden. Je zou in het renderproces de volgorde moeten vaststellen waarin bos, park, water, enz. gerenderd worden. Maar misschien loop je dan weer tegen andere problemen aan.
Ik ben blij dat ik nooit tag voor de renderer, dan hoef ik niet druk te maken om dit soort fouten.
Ik vind dat lichtgroen voor de parken spuuglelijk, maar dat zal me er niet van weerhouden om een gebied als park te taggen als ik dat de beste tag vind.