Post hier mooie kaarten!

Mooie kaart gemaakt, of tegengekomen? Post hem hier, zodat we er allemaal van kunnen genieten!

Hoogtekaart van Europa, waarin je goed kan zien hoe plat het noord-westen van Europa eigenlijk is (Nederland, Noord-Duitsland en Denemarken).

Mooi kaartje, maar: een bronvermelding of link zou niet misstaan?

Ook nodig voor eigen gebruik?

Natuurlijk niet, maar het is wel zo aardig voor de geïnteresseerden waar je het plaatje vandaan gehaald hebt :wink:

Smaken verschillen dus weet niet of deze mooi is maar vindt m wel interessant: 1D kaart van een rivier geprint op een smalle lange strook.

Indruk:

Bron:
https://aaronkoelker.com/wakulla-receipt-map/

1 Like

Ik vind deze kaart wel interessant, staan mooie dingen op.

1 Like

Ik vond deze ook mooi, hierop zie je de rivierbekken van de 5 grootste rivieren ter wereld.

Bron: Reddit

1 Like

mwah Largest rivers - Wikipedia

1 Like

Een kaart om fluvial landforms te onderzoeken

Bron: OpenTopography

1 Like

Geen idee wat ik zie, maar mooi vind ik hem wel!

1 Like

Dat zijn de oude rivierlopen. De doorlopende dunne witte lijn in het midden is de huidig loop van de rivier. En de alle lijnen van wit tot lichtblauw zijn oude rivierlopen die nu bv oxbow lakes zijn. En dan zijn de witte lijnen de meeste recente en hoe blauwer hoe ouder.
De loop van rivieren kan veranderen over periodes van enkele jaren, maar ook over periodes van honderden jaren. Licht volledig aan het soort achterland en het type rivier en het klimaat e.d…

Nog een mooie hoogtekaart, dit keer van het Tibetaas plateau.
En met een leuk feitje erbij, namelijk dat de top 188 hoogste bergen ter wereld zich allemaal rond dit plateau bevinden.

Bron: Discovery & Visualwallmaps

2 Likes

Een oude kaart uit Stielers Handatlas die de locaties van de Wehrmacht laat zien op 30 april 1945, de dag van Hitlers dood.

Europa Regina: op deze manier werd Europa vaak afgebeeld in de 16e eeuw.

Bron: europaregina.eu

Facebook liet me toevallig dit plaatje zien, en mijn aandacht ging natuurlijk meteen uit naar de kaart op de achtergrond die kennelijk bij Vermeer in de huiskamer hing en in meerdere van zijn schilderijen voorkomt.

Inzoomen op de titel van de kaart en dat googelen leidde me naar deze site waar scans van diezelfde kaart uit de universiteitsbibilotheek van Leiden te zien zijn. Deze bijvoorbeeld, van de eilanden Urk en Schokland, met een paar prachtig gedetailleerde scheepjes ertussen. De namen van de twee dorpen op Schokland zijn bij het inpolderen van de Noordoostpolder weer in gebruik genomen.

mooier gaan we ze niet meer vinden :+1:

1 Like

Deze hoorde bij de collectie van het voormalige Brabants Genootschap uit 's Hertogenbsch. Toen die de niet-kunst Topografisch Historische Atlas in beheer gaf aan de bibliotheek van de universiteit van Tilburg ging de kaart daar ook heen. Hij is te groot en lag dus opgerold. Later is hij verhuisd naar het Brabants Museum waar hij tot zijn recht komt. Hij is weer thuis.

Alweer een paar jaar geleden gemaakt, Proof Of Concept voor het automatisch genereren van 3d kaarten met overheidsdata.
Is voor zakelijk werk, dus kan logisch geen algoritme delen :wink:

ps. iemand die de locatie herkent?