Polygonen behouden én nauwkeuriger intekenen

Ik heb in de periode dat ik betrokken ben bij Openstreetmap een aantal parken onderhanden genomen. Dat betekent vaak: sloten, vaarten en andere watergangen nauwkeuriger intekenen, verbeteren weergave landgebruik en toevoegen en vrij leggen van de paden. Bij dit werk respecteer ik standaard het werk van voorgangers. Het komt echter zeer geregeld voor dat de laatste & enige bewerker ‘3dshapes’ is en ‘It’s so funny mechanical’ aantref. (Waar zouden we zijn geweest zonder die toevoegingen!) Omdat ze geregeld globaal kloppen laat ik ook die staan.
Ik heb een handige truc gevonden om dit werk veel sneller en nauwkeuriger uit te voeren, die ik graag met jullie wil delen. Ook omdat het ‘bijna te mooi om waar te zijn’ voelt.

Mijn oude aanpak
Bij het toevoegen van een sloot, bijvoorbeeld op een agrarisch perceel ging ik tot voor kort zo te werk. De randen van polygonen (vlakken) van 3dshapes liggen niet zelden op de plek van de watergang. Daar maak(te) ik gebruik van.

  1. Ik selecteer één van de twee vlakken die ik wil aanpassen.
  2. Vervolgens selecteer de punten die op of nabij de watergang liggen.
  3. Met Alt + J haal ik deze punten los uit het polygoon.
    4 .Door telkens halverwege de nu rechte lijn een punt te pakken en deze te slepen naar de een deel van de oever van de watergang, maakte ik ruimte om later een nieuwe polygoon te tekenen.
  4. Dezelfde handeling voor het perceel ernaast, ook daar leg ik de punten langs de oever van de watergang.
  5. In de vrijgekomen ruimte creëer ik de polygoon voor ‘natural=water’. (of als er een bestaande polygoon in de buurt was waar deze sloot op aansluit, trek ik 1 punt naar de uiterste hoek, plak het hier aan de nieuwe oever met de toets ‘J’ en leg de rest als een binnenband op de plek langs de andere polygonen en voeg ze samen door per punt te ‘J’en’.

Een tijdrovend karwei! Maar vaak wel met een mooi eindresultaat.
Ik heb nu een methode bedacht die minder arbeidsintensief is en veel slepen + toevoegen van punten scheelt.

Snel polygonen / vlakken aanpassen
Wederom de situatie: twee landbouwpercelen waartussen ik een perceelsloot wil intekenen. Elk perceel heeft een polygoon die met elkaar verkleefd zitten.

  1. Ook nu selecteer ik één van de polygonen van een landbouwperceel.
  2. Voorts selecteer ik twee punten waartussen ik de contour wil aanpassen.
  3. Ik druk ‘P’ om de ‘weg’ te splitsen.
  4. Ik selecteer het stuk polygoonrand dat ik wil aanpassen.
  5. Ik verwijder het met ‘del’. (eventueel volgt een waarschuwing omdat je een multipolygoon tijdelijk breekt)
  6. Voorts selecteer ik één van de twee punten en begin vanaf daar de nieuwe contour te tekenen en eindig bij de tweede punt.
  7. Dezelfde handeling voor de tweede polygoon en een eventuele derde polygoon voor het water.

Middels de tweede methode lukt het me om ongeveer twee keer zo snel te werken. De polygonen lijken ongehavend uit de strijd te komen. Zelfs multipolygonen!

Is dit te mooi om waar te zijn?

Misschien, maar ik deed het ook altijd al op die 2e manier die je beschrijft.
Ik kom (in Spanje) heel vaak enorme MP’s tegen die dwars over snelwegen zijn getekend bij een oude import. Die splits ik altijd op die manier om zo de weg vrij te maken. Het hoeft niet, maar staat wel mooier.

Wat grappig! En kennelijk werkt het zo vlot dat je er in een handomdraai een snelweg mee vrij legt! :slight_smile:
Ik ben benieuwd waar de ‘maar’ volgt :slight_smile:

Bij sloten e.d. gebruik ik meestal alt-X om de polygoon tussen 2 punten te spitsen (utilsplugin2).
Daarna moet ik nog paar punten te verslepen naar de juiste plek.

Heb je de plugin PolygonCutOut (gemaakt door KiaaTiX) al eens geprobeerd?
Deze werkt perfect voor dit soort aanpassingen.

In dit draadje is er recent nog over geschreven.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=806213#p806213

Nee, alleen (voor dat draadje) opgezocht, niet gebruikt. Ik dacht dat het vooral voor het doorsnijden van polygonen was.
In mijn geval is er al sprake van gesplitste polygonen. Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met De Weelen, een natuurgebied tussen Andijk en Enkhuizen (https://www.openstreetmap.org/way/60587801). Daar waar het nog hoekig is, zijn een groot aantal van de 3d-shapespolygonen die ik op de hierboven beschreven manier te lijf ga.

Maar ik zal dat invoegsel nog een keer wat nauwgezetter bestuderen.

Naschrift: ik zie net dat ik van de multipolygonen een potje heb gemaakt. Daar ga ik me later nog even aan wagen… :wink: