POI update via winkeliers- & ondernemersverenigingen

Uit eerste gesprekken met wat winkeliers-& ondernemersverenigingen in Haarlem is 1 gemeenschappelijke tendens te extraheren: ze zijn Google maps zat…

Mijn vraag: is er een POI creatie setje (te bedenken) die winkeliers en/of winkeliers-/ ondernemingsverenigingen kunnen gebruiken ?
Voordelen:

  1. Meer lokale ogen & info.
  2. Gebruikersgroep uitbreiding.
  3. Door participatie up to date POI’s met gedetailleerde kloppende info…

Bestaat zo’n soort setje (een voorbeeld: minimale POI dataset-info) anders dan alleen een methode om een eigen kaart te kunnen maken en wat algemeen geldende gebruiksregels ?

Wat is eventueel het nadeel van deze aanpak…

Graag jullie meningen.

Met uMap is het makkelijk om kaartjes te maken gebaseerd op OpenStreetMap data

Dat is een layer op OpenStreetMap.

Ik zou het ook goed vinden als de POI’s worden geïmporteerd, ik zou daar denk ik wel mee kunnen helpen, ik heb er wat ervaring mee bijv. met de Rustpunten.

1 Like

Ik snap je vraag niet helemaal. Wil je een manier zodat bedrijven zelf gemakkelijk hun gegevens in OSM kunnen zetten? Dan zou ik eens hierna kijken: OSMyBiz

1 Like

Ja dat is mijn bedoeling inderdaad.
Maar ik wil ook een soort POI-dataset afspraak zodat in 1 keer een mutatie staat als een klok.
Niets zo vervelend als rookie-OSM editor om te zien dat je inspanningen te niet gedaan worden omdat je je niet aan de regels zou hebben…
Dit terwijl zelfs ervaren mappers moeite hebben met regels op OSM omdat ze achteraf discutabel blijken te zijn.
Voordeel van POI-dataset afspraak is verder dat je een gebruikersgroep behoud ipv beginnersfrustratie.

1 Like

Deze snap ik even niet. Zeker voor POI zijn de basis tags best goed afgesproken. Als je bedrijven dan een tool als osmybiz geeft kunnen ze zelf alles bijhouden.

Helemaal top !
Importeren is DE oplossing voor grote ondernemers-verenigingen dus zou ideaal zijn.
Maar het moet een schaalbare oplossing worden: de keuze laten om OF te importeren maar ook: niet aangesloten winkeliers zelf hun data te laten invoeren.

1 Like

Ok ga ik daar eerst achteraan.

Net zelf OSMyBiz geopend en als gebruiker willen testen maar meteen bij inlog krijg ik een blanco tabblad te zien bij aanklikken van de inlog-‘knop’

@Carthographer10 weet jij onder welk platformen OSMyBiz draait want het lijkt erop dat I-pads niet welkom zijn…

Eum… Zo maar importeren lijkt me een heel slecht idee.

Niet alleen omdat het eigenlijk niet aangeraden vanwege de openStreetmap guidelines… Maar ook gewoon omdat er in dat soort data zet heel vaak fouten zitten…

De data import gaat begeleid: het is geen import van zo maar een bron maar first-hand info met toestemming van de winkeliers gebruikersgroep waarbij ik als lokale OSM-er ook lokale controles kan verrichten op de lokale gebruikersvereniging…
Ik snap dat er importregels zijn maar geld dat ook voor OSM gebruikersgroep data dan ?
Want ik spreek hier over een groep die zelf bijdragen willen doen aan OSM… En die tevens af wil van Google maps…
Natuurlijk zal de dataset die de gebruikers aanleveren eerst bekeken moeten worden op geschiktheid… Daarom wil ik een dataset-afspraak om import vloeiend te laten verlopen…

Bovendien kan een ondernemersvereniging zich geen fouten permitteren want dan zal o.a. de facturering richting leden van die vereniging fout gaan lopen…

1 Like

Ja, maar ze hebben enkel naam, kvk nummer en adres nodig voor hun facturering.
Openingsuren kan hen op dat vlak niet veel schelen of dat juist of niet (uiteraard hebben ze liefst dat het klopt, maar ik weet niet of je hier zo veel op mag vertrouwen).

Als het over openingsuren gaat zou ik zeggen: richt 1 key in die verwijst naar de ondernemers-website openingstijden pagina in de OSM-database die de ondernemer als OSM-er zelf mag wijzigen in zijn eigen verversingsfrequentie

waardoor:
A. de deadlinks situatie’s tot een minimum beperkt gaat worden.
B. de juistheid van de openingstijden ook betrouwbaarder worden.
. 1. de kans op outdated data van jaren terug word drastisch minder
. 2. data check en/of data-vandalisme sneller controleerbaar, is de OSM-key niet door de bewuste ondernemer aangepast kan de potentiële vandalist in de gaten gehouden worden.

Overige voordelen:

  1. De OSM-database kan kwa data opslagruimte enorm slinken.
  2. Feestdagen openingstijden zijn met deze ene OSM-key ook
    meteen gecovered immers je verwijst naar dezelfde openingstijden url waar deze info naar ondernemers believen wel of niet vermeld staat.
  3. Je creeert een hechtere gebruikers band (in dit geval de ondernemers gebruikers groep) met OSM.

Ik ben het dus met je eens: dat je de openingstijden-key niet in de import POI-dataset zet.
En al discussieerde wordt de import POI-dataset completer en completer waarvoor mijn dank.

Sorry van de rare . tekens maar was de enige manier waardoor er een inspring situatie kan ontstaan.

Hallo allemaal,

Is Shops een optie voor jullie? Daar kan je de winkels aanduiden, inclusief foto, contactgegevens en openingsuren (en nog wat andere opties).

2 Likes

Dat werkt ook met een iPad, denk ik?
Dank voor de tip!

Dat zou moeten :wink:

Ik heb een paar weken geleden uitgebreid getest op iPad totdat het eindelijk werkte. En als het stop met werken, mag je me een berichtje sturen en dan fix ik het opnieuw.

1 Like

Bedankt voor de bijdrage, net even getest met mijn iPadje en is zeker een goede oplossing !
Kan zeker in het mandje: welkomst tooltje voor een ondernemer die zijn eigen OSM-data voor zijn eigen winkel wil editen.

Op mobieltjes werkt het ook. Geen speciale app nodig, gewoon in de browser.

1 Like

Super! Misschien nog even meegeven dat restaurants en fast-food zaken op een andere pagina staan: Restaurants and fast food

Er zijn bovendien een hele hoop van dit soort thematische kaarten, het volledige overzicht is op https://mapcomplete.org

4 Likes

Pieter, ik ben heel blij met die categorienamen !
Het zorgt namelijk voor overzicht in een drukke winkelstraat of winkelcentrum waardoor door de ondernemer (die zijn eigen zaak wil editen in OSM) het verkeerde pand selecteren tot een minimum beperkt word.
Ben jij zelf de maker van dit tooltje?
Zo ja: kan jij de key: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:opening_hours:url daarin verwerken ?
Zo nee: weet jij of iemand anders hier hoe ik de maker kan bereiken ?

Ik zag toch een opening hours invoertooltje in dit MapComplete thema?

Jazeker maar daar kun je alleen openingsuren in vullen. Succes dus met afwijkende feestdagen openingsuren die je in 1 keer met opening_hours:url als je dat kunt kiezen wel netjes op kan lossen want de ondernemer verwijst dan simpelweg naar zijn eigen openingstijden web-pagina waar hij op die pagina zelf aan kan geven of er afwijkende feestdagen openingsuren gelden of niet.
Bovendien is: opening_hours:url universeler wereldwijd (Feestdagen zijn wereldwijd variabel kwa datum) toepasbaar.

Als OSM-database raadplegende programma’s echt een ingevulde opening_hours key nodig hebben is daar altijd nog een mouw aan te passen.
Te denken valt aan een speciaal af te spreken op de website geplaatst teken (bij voorkeur niet zo maar door een gebruiker in te vullen teken) die het begin en eind van de openingstijden info veld markeert.
Deze speciale tekens kunnen gewoon dezelfde achtergrond kleur hebben als de achtergrondkleur van de website zelf zodat ze voor website raadplegende mensen niet als storend ervaren kunnen worden.
Alles tussen begin & eind markering kan dan ingelezen worden van de website en geconverteerd naar: opening_hours key-waarden formaat zodat deze programma’s gewoon de juiste info kunnen tonen aan hun gebruikers.