Platform zonder OV

Ik ben zo vrij geweest de nieuwe windroos op de Grote Markt in Groningen ook te voorzien van de tag highway=platform.
In de OSM Wiki is het gebruik nu beperkt tot een voorziening bij openbaar vervoer (=perron).
Maar volgens de Engelse en Nederlandse woordenboeken is het een algemeen woord voor een plat oppervlakte dat hoger is dan de omgeving. Dat is in dit geval van toepassing. De windroos is met opzet verhoogd aangelegd, zodat de randen als zitplaats kunnen worden gebruikt, hetgeen in de praktijk ook direct al zo functioneert.

Het oprekken van de definitie van highway=platform lijkt mij niet de bedoeling.
Het gaat ook niet om de betekenis die in het woordenboek staat,het gaat om de definitie die de OSM community hanteert en dat is dus de plaats waar de reiziger staat te wachten om vervolgens in te stappen in het vervoermiddel.

Wat mij beter lijkt is een ring om de windroos intekenen en voorzien van amenity=bench.
Dat soort ringvormige zitbankjes (bijv rond een boom of een fontein) vindt je wel vaker (bijv in Duitse steden).

4 Likes

Eens met Leo. Het ziet er leuk uit op de kaart maar een highway=platform is dit toch echt niet. Renderers zouden er bijvoorbeeld een bus-icoontje aan toe kunnen kennen en dat is ze niet kwalijk te nemen, aangezien dat de afgesproken betekenis is van deze tag.

Woorden als “bar” en “bank” (e.v.a.) hebben volgens het woordenboek ook meerdere betekenissen, maar toch houden we ons netjes aan de afgesproken betekenis van amenity=bar en amenity=bank.

Ik had de genoemde bezwaren tevoren wel overdacht.
Maar goed, bij gebrek aan enige steun heb ik nu de betreffende tag verwijderd.