Planerad aktivitet - Kartering av offentlig handel och service Stockholm

Hej!

Jag heter Mingus Wass och arbetar på Stadsbyggnadskontoret i Stockholm.
Vi har börjat använda openstreetmap data, bl.a. för att kunna få bra underlag om lokal tillgång på offentlig handel och service. Openstreetmap har varit överlägsen data som vi tidigare använt, men vi ser en del områden som inte är lika väl karterade som innerstaden. Framförallt handlar det om områden kring Järva, Skärholmen, Farsta, Högdalen, Rågsved och Hagsätra.

Vi kommer därför ge feriearbetande ungdomar i uppgift att gå ut i fält och inventera vissa områden under vecka 25-27 i sommar. Ville mest avisera om detta på lokala forumet så att erfarna användare är medvetna om detta.

Vi har gjort en sida för aktiviteten på OSM wikin här.

Glad sommar!
Mvh. Mingus

4 Likes

Jättekul initiativ!

En liten kommentar; #sbk känns som en väldigt allmän och intetsägande hashtag, kanske #sbkstockholm eller t.o.m. #sbkstockholm-handel eller liknande kan vara ett alternativ?

Vad kul!

Vet ni redan hur ni kommer att beskriva uppgifterna till de som utför dem?

Ok, bra feedback. Vi ändrar då hashtaggen till #sbkstockholm

1 Like

Ja vi kommer att ha en introduktion med feriearbetande ungdomar och förklara aktiviteten, att vi är intresserade av offentligt tillgänglig handel och service. Vi kommer även att gå igenom hur appen Go Map!! fungerar, taggar och hur dom committar sina förändringar.

Ungdomarna får även rutter av oss i områden där vi ser brister / vill kvalitetssäkra datan.

Om det ikke er for sent, kan et tips være å bruke Every Door som er enklere for å mappe POIs. Fins for iOS og Android, og man kan angi en hash-tag som blir brukt på changesets

1 Like

Ser bra ut det här. Utifrån vad du säger nu kan det helt säkert bli ett bra prosjekt med bra data för både er och OSM. Det jag skulle önska är att ni spelade in lite video på arbetet för att visa andra offentliga organisationer hur, vad och varför ni gör så här - och vilka fördelar det har.

Det är kanske att be om för mycket, men det är ändå det jag skulle önska mig. Om vi ska öka användningen av OSM i Sverige så behöver vi göra det synlig på en mänskligt nivå. Kanske Stadsbyggnadskontoret är just den sortens organisastion som har rätt förutsättning att göra en enkel video att slänga upp på YouTube?

Oavsett, heja :slight_smile:

Bara för att slänga annu en app in i mixern :stuck_out_tongue: StreetComplete är ochså mycket bra att mappa POIs med :slight_smile: Men tyvärr bara på Android.

I alla fall: Heja på er!

Kul att projektet får så bra respons här i forumet.

Vi är dock i nuläget lite begränsade i arbetstid så tror inte att vi kommer ha tid till att producera videomaterial kring detta. Däremot sprider vi gärna ordet om de fördelar och framgångar vi ser med OSM data och lobbar för att fler offentliga aktörer ser fördelarna i att bidra till kvaliten och utveckling av öppna geodata!

// M

4 Likes

Hej @mingis

Jag kollade igenom lite ändringar som har gjorts under dagen för att se vilken typ av data som läggs upp. Såg att Daniel@SBK hade gjort verifieringar också, men jag reagerade på att dessa verkar flytta alla noder. Jag skapade en kommentar på hans Changeset (OSMCha) / OSM. Men tänkte även meddela här. Ser ut som att det är miss av kalibrering av bakgrundslager. Med samma bakgrundslager aktivt i JOSM ser det ut enligt följande för mig:

Gatan är rätt men alla noder som flyttades på hamnade utanför byggnaden. Ser att detta har hänt för flera Changesets med.

Hej!

Ville mest upplysa om att vi idag tackade våra feriearbetare för deras insats.
Totalt har dom lagt in ca 1500 service och handelsställen i OSM vilket bidrar enormt till datans täckning över hela staden.

Hoppas att ni på forumet är nöjda med detta, och att antalet fel är begränsade.

Vi fick lite kommentarer angående punkter som låg fel, t.ex. i Rinkeby men där märkte vi att byggnaderna längs rinkebystråket inte var inlagda så dessa har vi nu laddat upp!

Glad sommar!

Mvh. Mingus

5 Likes