Plaats hier je ervaringen met het gebruik van Obliquefoto's

@Lachgast zijn er nog ontwikkelingen mbt Kavel10 ?

Ja, daar zijn ontwikkelingen, namelijk dat ze niet meer hebben gereageerd. :confused: :wink:

Ik weet dat wij op dit forum S&P foto’s (voor mapping) mogen delen. Right?

Als ik een BAG ‘fout melden’ start dan vraagt die een document mee te sturen om de voorgestelde wijziging (bijvoorbeeld in gebruik genomen of gesloopt gebouw) te motiveren.

Mag dat volgens onze licentie een S&P Oblique foto zijn?

Goede vraag! We hebben toestemming om delen van foto’s waar dat nuttig is te gebruiken op het forum, zoals al zo nu en dan gebeurt.
Voor gebruik op andere netwerken hebben we geloof ik geen expliciete toestemming gekregen. Nu komt het waarschijnlijk bij de oorspronkelijke opdrachtgever/eigenaar van de foto’s terecht (de gemeente), dus ergens zou het geen probleem moeten zijn.

Om dit grijze gebied te omzeilen zou ik persoonlijk sneller kiezen voor beelden van satellietdataportaal. Ook omdat die in veel gevallen ook actueler zijn.

Als je desondanks wil weten of we voor dit gebruik ook toestemming hebben, kan ik het wel voorleggen aan S&P. Zeg het maar.

boven midden Brabant hangen tegenwoordig altijd wolken; overdag tegen het portaal en 's nachts om mijn 8" SCT binnen te houden

nee doe maar niet. Ik red me wel.

2 Likes

Heb al heel wat terugmeldingen gedaan en eigenlijk nooit een document meegestuurd. Meestal komt de gemeente er wel uit en hebben ze zelf ook al recente beelden ter beschikking en die enkele keer dat dat niet het geval is, kun je altijd nog via de mail reageren (bij statusverandering van de melding staat halverwege de tekst altijd het mailadres van de organisatie) en dan extra uitleg en een screenshot meesturen. Vind ik veel efficienter.

3 Likes

Hier wel een aardig ‘filmpje’ hoe Slagboom&Peeters te werk gaat

4 Likes

schitterend filmpje. Een ding werd niet genoemd: ze vliegen van die prachtige evenwijdige lijnen. Stuurt die inertial unit op de oblique camera ook de autopilot van het vliegtuig aan?

(voor 911 zat ik vaak uren in cockpits van MD11, 777 of 747SP om met piloten te kletsen. Mijn gambiet was om te wachten tot het rustig was in de cabine en dan pas aan de purser vragen of je even mocht komen kijken. Sure. Regel was dat een passagier na een kwartiertje weer uit de cockpit gehaald moest worden, Als je dan al lang met PF door de FMC aan het gaan was mocht je blijven. Die lui waren heel trots op een inertial lock en claimden dat ze daarmee ook zonder GPS vanaf Miami MIA naar AMS max 100 meter van Top of Descent uitkwamen)

1 Like

Dat blijft een mooie indruk. Leuk om de gezichten achter de beelden ook te zien. En er moeten dus ook beelden zijn van de BES-eilanden?

Goed gemaakte film door weten we dat ook weer. Bedankt voor het delen!

De beeldomgeving van Kavel10 is trouwens vanaf nu gratis te bekijken. Expliciete toestemming om de beelden te gebruiken hebben we niet, maar het geeft wel een aardige vergelijk met S&P. De beelden van S&P vind ik persoonlijk beter van kwaliteit, maar voor sommige gebieden zijn ze dus wel actueler.

https://ndp.vision10.nl/v/free/?utm_source=mail&utm_medium=email&utm_campaign=free

Je krijgt jammer genoeg wel de hele tijd de melding dat van alles niet kan met de gratis versie, dus wat er dan wel onder valt weet ik niet. Desalniettemin een aardige indruk.

Van de gemeente Utrecht hebben we overigens wel de toestemming om hun beelden te gebruiken. Als iemand een harde schijf over heeft en een keer langs wil gaan bij de gemeente, hoor ik het wel. Ik leg graag contact.

De 2D hier is zo te zien OSM maar ik zie zo snel geen attributie. En ook de 3D optie lijkt mij OSM als onderlaag te gebruiken.

edit: spelling.

1 Like

Dat klopt, daarom (omdat ze het gebruiken) leek het ons eerder op zijn minst een aardige tegenprestatie om de OSM-gemeenschap gebruik te laten maken van hun beeldmateriaal. Al was het maar omdat ook hun product weer beter wordt door een actuele OSM-laag.

1 Like

De titel van dit topic zegt “plaats je ervaringen”, dus hierbij.

Laatste tijd door heel NL op zoek geweest naar geldautomaten en ik moet zeggen dat ik zo 70..80% heb kunnen vinden op S&P Oblique.

Verder valt me op dat >50% van recente datum is, 2025.

Dus een bedankje richting Slagboom en Peeters en @Lachgast.

1 Like

Wat een mooi gebruik van de beelden! En graag gedaan ;)
Overigens had voor mij ook al eens iemand op de bel gedrukt bij (o.a.) S&P, die komt ook wel lof toe.

1 Like

Mogen wij ook gebruik maken van hun StreetSmart product?

Met de integratie van Street Smart worden ook slimme functies toegevoegd aan GeoApps. Zo biedt Street Smart een meetfunctie voor het meten van afstanden en oppervlaktes of bijvoorbeeld de hoogte van gebouwen.

Naast dat het wellicht een goed alternatief geeft voor Mapillary; is het meten van hoogtes ook interesant.

Nee. Wij hebben geen afspraken om Streetsmart te mogen bekijken van Cyclomedia met Cyclomedia.

Het is een product, uitbreiding, gemaakt voor individuele klanten, die een contract hebben met Cyclomedia en Mapgear

Zo staat het er ook:

Een licentie bij Cyclomedia is hiervoor wel vereist

1 Like

Cyclomedia vraagt een hele hoop geld voor hun producten. Ze zullen echt niets met ons willen delen.

Ze delen toch de Obliquefoto’s met ons?

1 Like

Volgensmij komt de toestemming daarvoor van Slagboom & Peeters

2 Likes

Ik dacht (vanwege de login url) dat het allemaal onder GeoApps viel.

1 Like