Het onbelangrijke maar knagende probleem van de gele truckdriver. Hoe hard mag die?
Eerste obblique ervaringen. Het speelt zich hier af:
Je rijdt op de Ringbaan Zuid (maxspeed=70) en gaat vanuit het westen of oosten de Doctor Hub van Doorneweg in. Hoe hard mag je? De Generaal Winkelmanstraat en de Vaartlaan verder west zijn het eens met George Wegkenmerken. Duidelijk gevalletje 50 km/h. Maar noch ESRI Arcgis NDW Verkeersborden noch George Verkeersborden laten zien waarom en waar je van 70 naar 50 moet.
Enter Slagboom en Peeters.
Behalve die NL;L10 aan een lantaarnpaal staat er nog een bord voor de gele vrachtwagen.
Naast oblique.
Er wordt door de overheid, zoveel geld uitgegeven aan panorama straat beelden, jammer is dat we daar geen gebruik van kunnen maken. Dat zou nog meer bruikbaar zijn.
Heeft alles te maken met hoe men de contracten op stelt. Eisen en ook de al gebruikte IT structuur van een bepaalde organisatie.
Ik heb inmiddels toegang tot de omgeving van Kavel10 (demoversie voor 2 weken), een concullega van S&P. Mochten er vragen zijn over het gebruik ervan, laat maar weten.
Een paar weken geleden op een dag waren er boven Nederland 13 vliegtuigen bezig met verzamelen van data. Uitzonderlijke dag.
Vliegtuigen met code uit Zweden, Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en uiteraard Nederland.
Dan valt je de intensiteit op. Kijkend naar andere landen en hun grootte, dan zie ik die intensiteit niet.
Blijkbaar, het mag wat kosten in Nederland of er is de behoefte, wellicht gevolg van de stand van IT programmatuur, analyse mogelijkheden. Wellicht ook deels de taken vanwege ons stelsel van beheren.
Iemand heeft bij de aanbieder rechtstreeks gevraagd om toegang tot de viewer (van S&P) voor gebruik met OSM.
In principe werkt het zo: als je actief bijdraagt aan Openstreetmap, gelieve jezelf bij mij te melden met het e-mailadres dat je wilt gebruiken, dan stuur ik het door.
Hoi Dillen,
Nee, geen minimumvereisten voor wat betreft het systeem, buiten een werkend internet ;). Het is een webapplicatie dus ik mag aannemen dat Safari of Firefox daar geen problemen mee heeft.
Luciën kan jij me aanmelden dan ?
Ik heb nl zeker interesse in de beelden om datasets te perfectioneren door objecten betere key waarden te kunnen geven.
Even iets anders op dit vlak. In verband met opdrachten die toegekend ofwel wel/niet verlengd worden zijn er verschillen in recentheid van de obliekbeelden.
Zijn er gebieden waarvan zouden jullie graag nieuwe foto’s willen zien? Gebieden waarvan je weet dat die nieuwe foto’s veel inzicht gaan geven bij ons werk voor Openstreetmap?
Moeilijk (nu) te beantwoorden vraag. In het verleden wel eens plekken tegen gekomen waarvan ik dacht, zou handig zijn als er meer recente foto’s beschikbaar waren maar recent was het altijd 2024 of viel het mij niet op.
Wil je het “nu” weten of is het ook goed als er meldingen binnen komen over “3 maanden”.
Lastig aan te geven, we mappen te wispelturig en dan kijken we zeer lokaal en dan gebruiken we het veelal ter bevestiging van, is het zo? Vergelijkend met gebruikte basis luchtfoto PDOK 8cm, die we al onder onze data hebben liggen.
Om daar nu een vliegtuig voor in de lucht te sturen of dat hij het tijdens een vlucht mee neemt. Het blijft wel een rendement vraag, gebruiksrendement beeld, de verhouding tot de kosten.
Ik vraag me wel eens af hoeveel van de geschoten beelden zullen er nooit worden bekeken.
Vooral in gebieden met een lage bebouwingsgraad. Natuur/Landbouw.
Dat is met mapillary straatbeelden net zo. En soms staat er halverwege een pad een specifiek element. Dat bankje. Meestal vanwege vermoeden luchtfoto, kijkend. En dan denk ik, bedankt.
Stel je vraagt aan: Ga je dan ook nog terug om het gebied aan te passen of blijft het een “moet nog doen” project. Hoe vaak ga je nu terug, omdat je weet dat de landelijk PDOK laag ook elk jaar wordt ververst.
Het is meer het moment van nu ga ik even kijken. Recent beeld.
Is het er, mooi, bedankt.
Als er gebieden te binnen schieten waar maar 1 richting beschikbaar is, laat het maar weten. Het hoeft niet direct, maar de vraag staat nu uit. Wat natuurlijk geen garantie is dat er ook beelden zullen volgen.
Ik heb bijvoorbeeld de Eilandspolder aangegeven daar wel foto’s van te willen omdat daar bijvoorbeeld voor een deel geen foto’s voorhanden zijn. Voor een deel wel, maar die zijn van 2020.
Ik kan me voorstellen dat er enkele dynamische gebieden zijn waar je graag nieuwe beelden van zou willen zien. Het gaat dan denk ik vooral om mensen die veel in een bepaalde omgeving werken. Bij mij verspringt dat ook weleens.