Panorama, 360, sphere, camera/smartphone holders.

  1. Single photo, point and shoot.
    Bij een point and shoot foto wordt geadviseerd de smartphone, horizontaal te houden.

  2. Timelapse shoot. ride and shoot.
    Timelapse functie met interval van 0.5 1 2 …sec. of burst mode oneindig.

  3. Panorama, aantal horizontaal geschoten foto’s en deze aan elkaar gestiched.
    apps:
    onder te verdelen in:
    a. **niet **de mogelijkheid 360 graden rondom foto’s te nemen.
    b. 360 rondom genomen beelden.

  4. Sphere, 360 graden rondom ( horz vert boven onder) geschoten foto’s en deze aan elkaar gestiched.

Bij panorama en sphere foto’s rekening houden met het parallax effect.
Instellen camera, zodat de lens van de camera uitgelijnd is en staat op het no parallax point.
Als twee stokken precies achter elkaar staan en je neemt een foto, dan zie je de stokken achter elkaar staan.
Draai je de camera enigszins en je neemt een foto, dan horen de stokken nog steeds achter elkaar te staan op de volgende foto

Is dit niet het geval, dan staat de lens niet in het midden van het draaipunt van bijvoorbeeld je tripod. (wat een vast draaipunt heeft) Handmatig ga je dus gauw in de fout.

Als tip geven ze bij panorama om de smartphone verticaal te houden. Heb je meer hoogte, je neemt toch horizontaal al meer foto’s.

Hoe bereik je zo iets, door een goede verticale smartphone houder te gebruiken, maar … welke?
Al die selfie houders, dan leg je de camera horizontaal, net als op de fiets.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:PeeWee32/Mapillary met meerdere tips voor rijdend fotograferen.

Weten jullie verticale smartphonehouders?

Waarbij je het scherm nog goed kan bedienen en de lens vrij zicht heeft.

Zijn er van jullie die een goedkope tripod gebruiken. Welke?

Je kan alles zo duur maken als je zelf wilt, wat is een mogelijke werkbare budget oplossing.

Waarom geen 360 sphere camera, van wat ik gezien heb vallen de foto’s bij alle best wel tegen, zijn meer video gericht, lijkt het.
Dus met een druk op de knop een totaal 360 beeld maken valt nu nog even tegen.

Wat is belangrijk bij het maken van een foto voor openstreetmap.
GPS codering in exif
Direction codering in exif

De app “Open Camera” heeft gps en direction in exif.

En een burst mode die je op opnames oneindig in kan stellen met een minimaal 1 seconden interval, dus timelapsemode.
Tevens is er een lijntje te zien waarbij je de camera horizontaal kan houden, Angle.
Helaas geen 360 panorama. Dus geschikt voor point and shoot and ride and shoot.

360 panorama camera apps:
360
Photaf
Photo 360 by Sfera.
Ik heb nog geen voorkeur, liefst een met zo min mogelijk rechten ingeven.
Of vooraf aanmelden en alleen maar cloud functie.

Welke kennen julllie nog meer?

Ik heb deze hele kleine tripod lang geleden bij de Action gekocht (maar of ze die nog hebben??) .

Ik zoek spullen waarvan ik vermoed dat het bestaat meestal op Ebay en als ik daar niets vind op google afbeeldingen.

Op ebay vond ik net deze en deze .

En als je telefoon niet al te groot is zou je kunnen proberen of zo’n standaard selfie klem ook te gebruiken is met de telefoon in de verticale stand. Of anders zo’n klem een beetje modificeren. (bv bovenkant er af halen en met een elastiek de de telefoon klemmen).

Zelfde werkwijze als bij mij, daarnaast zo’n Chinese webshop bekijken.
tripod
holders
en zo zijn er nog vele andere shops.

Het gaat om het goed neerzetten bij no parallax point, dan moet de smartphone in de houder, steeds op dezelfde punt staan op de tripod )lens boven draaipunt. Dus een aanslagpunt in de houder vond ik belangrijk.
Een vertikale driepunt-holder met op de juiste plaats schroefdraad.(korte zijde, stevige zijde?) om zoveel mogelijk boven het draaipunt van de tripod te komen. voorbeeld die niet goed is
Heeft ook te maken waar je camera op de smartphone zit. Die van mij zit midden op.
Meestal is, bijna, hart schroefdraad ook het no parallax point van de camera,

Ik keek naar grote tripods.

Knutsel project, dat wil ik voorkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=7BJBmH_FRgI

Bij sphere heb je nog een as waarbij de verticale punt goed ingesteld moet zijn.
Het vertikaal kantelen van de smartphone, weer een stap verder.

Engelse info met tips

http://www.360panoramas.co.uk/technical/