Kiireinen kysely. Olisi tarve saada karttakuva Kainuun kelkkareiteistä painokelpoisena. Eli kuvakaappaus näytöltä ei riitä, vaan tarvitsisin kartan suurella resoluutiolla ko. kelkkareittien osalta. Koko Suomen kartta/reitit sopii myös. Onnistuisiko tämän foorumin avustuksella? Kiitän etukäteen vastauksista.
Hei @heta_graafikko, ja tervetuloa Foorumille!
OSM wikissä on OSM on paper -niminen osuus, jossa on lisää neuvoja. Osa noista palveluista on aika automaattisia ja toimii nopeastikin suoraan OSMin datan kanssa.
OSMin datasta voi myös helposti tehdä omia visualisointeja. Tämä toki vaatii vähän perehtymistä (vähintään OSMin datamalliin) ja vaivannäköä visualisoinnin suhteen. Ehkä esimerkiksi tämä OSM wikin sivu QGIS -ohjelmasta auttaa. Itse käytän OSMin dataa lataamalla sitä ensin GeoJSON-muodossa, ja sitten parseroimalla ja suodattamalla siitä itseäni kiinnostavat kohdat. Visualisoinnissa olen itse käyttänyt esimerkiksi PostScript-ohjelmointikieltä, mutta GeoJSONia voi kääntää melko helposti muillekin vektorikielille painokelpoisia aineistoja varten.
Heta laitoin sinulle yksityisviestin.
Tiedoksi muillekin: Teen karttoja työkseni, minuun voi ottaa yhteyttä mikäli haluaa ostaa kartan suunnittelun ja toteutuksen.