Overstekende tactile_paving

Vaak liggen bus stops niet recht tegenover elkaar; vaak ook wel.

Hier is dat zo en aan beide kanten van de weg tactile ligt. Recht tegenover elkaar met dat dwars liggende eindstukje zo geplaatst dat je van tactile naar tactile kunt overteken en dan om de boom heen.

Ik kan drie dingen verzinnen

• je tekent ze afzonderllijk
  • je trekt de lijn door over de weg, al ligt daar geen ribbel strook
  • je maakt er een highway=crossing crossing=(marked||tactile) van

Die oversteek is kaal, maar wel aangelegd als oversteekplaats als ik het goed snap. Dan heb je daar een los lijntje zonder tactile_paving (of die op no). Alleen die stukken met ribbels krijgen tactile_paving=yes

Sowieso is een los lijntje daar verstandig, want dan kun je daar gelijk footway=crossing op zetten. Zo heeft een dataconsumer in theorie alle informatie om de route te kunnen beoordelen en uitleggen, inclusief de lengte van de (ongemarkeerde) oversteek.

klinkt goed en is makkelijk. Done

Wat betekend nu tactile_paving=yes?
wiki tactile_paving
Veel gebruikt, het zegt eigenlijk iets als, hier ergens ligt een tactile_paving (way), als ik naar de intekening kijk. Sinds dat er duidelijker luchtfoto’s zijn is het meer juister in te tekenen, enkele gemeente heeft het in de BGT symbolen zitten. Veel ligt toch nog wel scheef.
Dan zie je, dat het op een node/rijbaan wordt gezet. Waarmee zeggende links rechts is tactile_paving.

Dan ga je je af vragen, waar zou een gebruiker meer aan hebben.
Des te meer data er ingevoerd is, hoe bruikbaarder het wordt en systemen het meer gaan opnemen, dat geldt voor alle data.

De juiste locaties, hoe benoem je die, hoe geef je aan dat het lijntje op de juiste plaats ligt, midden de ribbel lijn. tactile_paving=yes, zegt dat eigenlijk niet meer.
Voor mijn gevoel mis ik een tag dat het correct op de plaats ligt, er is wel een value incorrect. Daar dacht ik aan een placement vorm.

Dan denk je daar over na. Aan preset werkend.
De voors en tegens gaan door je hoofd.

Mijn gedachte hierbij.

• Teken de lijnen en punten van tactile_paving zo in, dat het ook goed op de plaats ligt.
  • Daar waar een highway intekening komt kies zoveel mogelijk voor om dan de tactile_paving lijnen te gebruiken.
  • Daar waar de tactile_paving door loopt teken alleen de tactile_paving in.

En zo kwam ik tot een preset opzet, een preset heb je nodig om het correcter en nauwkeuriger te benoemen, maar ook om sneller te werken. Tot hoever ga je ik heb ook naar de node momenten gekeken.
de node invulling is een meer eigen invulling, maar wel kijkend naar documentatie hoe het wordt benoemd.

Wanneer je het zo correct mogelijk intekent, is het dan nog nodig op de kruisingsnode van de rijbaan tactille_paving=yes te zetten. Ik heb het dan in het preset schema nog wel meegenomen.

En om die crossing way op de rijbaan in te tekenen en te benoemen heb ik dan in de preset een foot crossing deel gemaakt, waarbij je de surface ook kan meenemen.
En gelijk ook road_markings, die zie je ook steeds meer gezet door de street complete applicatie en liggen wel eens niet goed.
Hier crossing:markings=no

LET OP: verkeerslichten en combinatie met L2 / zebra op node is discutabel.

Voor die aansluitingen die geen oversteek zijn, het gedeelte dat op de rijbaan ligt van trottoirband tot midden weg, footway=link

Het is maar net hoever wil je gaan.
Zo ook bij het dwars lijntje voor de oversteek. Dat kan smal of veel breder zijn.
(OC) one click
(w) way, type warning_block

Zoals ik het nu heb liggen (ook bi de volgende halte NO bij De Peppel) is het voor mij behapbaar. Ik heb nog veel op mijn bordje in het midden Brabant projectje. Als ik ermee klaar ben kan ik het best weer vooraan beginnen met wat ik sindsdien heb opgedaan aan tooling en kennis.

2 Likes

Nu ligt het daar als een los stukje footway, wat niet voor routering kan worden gebruikt.

1 Like

yeah, wat dus ook weer warnings oplevert. footway tag deleted

Ik ga me in ieder geval niet begeven in de wereld van extra footways in bebouwde kommen. Wat er nu ligt is afschuwelijk scheef.

Volgens mij kun je tactile_paving niet zo maar ergens neerleggen zonder highway=footway.

Ik zie dat in Venlo ook weer iemand de tactile_paving heeft verwijderd. Bedankt Geim.

Edit: tactiel stukje teruggezet.

Uiteraard. Die voegt enkel informatie toe aan een highway.

1 Like

Venlo,
Een mooi voorbeeld van afwijkende belijning, geleidestrook, welke wel is aangegeven in de BGT.

Is het dan terecht, dat de belijning wordt verwijderd? ( Niet toegevoegd aan de hoofdlijn, verlies data.) Het is wel de looplijn voor de blinden en slechtzienden. Daar kan je over nadenken, hoe dit wel aan te passen bij een model, dat nog niet verder is uitgewerkt.

Enerzijds op het midden van zebra houden, anderzijds op de looplijn blinden en slechtzienden met wellicht een placement tag.

Of is dat iets van road:markings=

Dit heb ik ook bij oversteken met rollator afritjes die niet in het midden liggen, waarbij je de kerb node lowered wel op de juiste plaats legt.
Dan het lijntje, maar niet over het midden. Is het dan placement=transition.

Er zijn ook stukken geleidstroken die recht door lopen tot aan de muur/heg, waarbij je geen highway zal tekenen, men mag die intekenen, waarom niet?
Men loopt daarna de kantjes af. De heg muur is dan de geleiding. Het is een duidelijke aanwijzing om langs die kant te gaan lopen.

Afwegingen.

1 Like

In Venlo loopt een tactiele strook van het station naar het centrum van de stad. De eerste die die verwijderde was ik zelf (onder het motto: welke eikel tekent hier een dubbel pad in). Later zag ik pas dat het een speciaal pad was en heb ik het teruggeplaatst. Blijkbaar heeft negen dagen later Geim dat ook weer verwijderd. Nu heb ik het dus weer teruggeplaatst :ok_hand:

We zijn van de straat :partying_face:

1 Like

Na de edit: Maar ook ervoor.
Zo zie ik dat tourism=artwork het groen overrulled van footway.
Dat moet even anders.
Dit is ook zo in de JOSM default style.

Nee let op, zebrastrepen liggen wel vaker langer aan één kant waardoor de ideale looplijn — die bijna altijd de lijn met hulpmiddelen volgt (verlaagde stoepband, geleidestrook, etc.) — niet in het midden van de strepen ligt.

Hier zie je de strepen zelf tussen de verhoogde banden liggen. Dat bovenste deel is er hoofdzakelijk om het andere verkeer te waarschuwen (die strepen moeten een bepaalde minimumlengte hebben om goed herkenbaar te zijn).

Het is bijna altijd prima om de geleidestrook als uitlijningspunt te nemen, ook als je geen tactile_paving=* toevoegt. Bij dat voorbeeld met het regenboogpad valt het wel te verdedigen twee parallelle paden in te tekenen, maar meestal kom je al prima uit als je de toegankelijke route intekent.

1 Like

Vat het niet op als mijn keuze, alleen omdat we in beginsel alles op het midden leggen, begon ik er mee.

Ik zou er geen moeite mee hebben om alleen een lijn in te tekenen op de geleidestrook lijn.

Zou het regenboogvlag als vlak ingetekend beter zijn als tourism=artwork?

2 Likes

Het past ook bij het klassieke beeld van een zebrapad, maar wegbeheerders zijn ze anders gaan gebruiken met die lange voorloopstukken, vooral voor rotondes. Ik weet trouwens niet of dat altijd al zo gedaan werd.