OV-chipkaart tagging

Ik liep laatst door station Amsterdam Sloterdijk en daar is een vrij complexe situatie ontstaan met de hal in meerdere ov-chipkaart zones. Naar aanleiding daarvan vroeg ik me af hoe dit op OSM gedaan wordt.

Als ik op payment:ov-chipkaart=yes zoek (overpass turbo) dan zie ik dat er wel wat gedaan is. barrier=turnstile voor de hekjes en amenity=ticket_validator voor de paaltjes. Moet er nog operator bij? En als het er meerdere zijn zoals op Amstel of Zwolle?

Hoe de wegen te taggen die binnen het OV-chipkaart gebied liggen? Alleen access=customers of nog meer?

1 Like

Een operator erbij is een prima idee, als je bij het gebruik van operator kijkt dan komen Arriva en RET redelijk hoog terug.

Wat je verder schrijft over payment:ov-chipkaart=yes, barrier=turnstile en amenity=ticket_validator klinkt goed, operator daarbij zou ook niet misstaan.

Ja, access=customers, daarvoor zie ik dat maar 8.9% operator= heeft, dat zou best meer mogen worden.

En voor stations zoals Amsterdam Amstel, Amersfoort Centraal en Zwolle waar je meerdere operators hebt voor hetzelfde gebied? Hoe dat dan te taggen?

Ik zie dat customers=public_transport ook een mogelijkheid is. Dat wellicht een mooie?

Het zou niet mijn voorkeer hebben, pas 17 maal wereldwijd gebruikt en access=customers + operator=XXX geeft naar mijn idee meer informatie.