Oude versie van gewijzigde locatie nog beschikbaar?

Ik wil graag gebruik maken van de versie van 23 mei 2023 van de MCL-campus in Leeuwarden (Medisch Centrum Leeuwarden). Zie bijgevoegde afbeelding.

Toen ik vandaag opnieuw de OpenStreetMap raadpleegde zag ik dat het deel waar Noorderbreedte Revalidatie (‘Bornia Herne’) was nu vanwege sloop en nieuwbouw is ‘uitgegrijsd’.

Ik vond hierbij de volgende informatie:

Weg: 585733553
Versie #4
Leeuwarden: sloop Noorderbreedte Borniaherne
** 14 dagen geleden bewerkt door @JeroenHoek**
** Wijzigingenset #151900151**

Is het mogelijk om alsnog de oude, vorige versie te gebruiken of in te zien? Wellicht met een oude laag?

Ik maak weinig gebruik van OpenStreetMap, dus dit is helemaal nieuw voor mij.

Met vriendelijke groet,
Meindert

PS: Is het ook mogelijk om rechtstreeks contact met communitygebruikers op te nemen?

Wat is je doel precies? De door mij verwijderde panddelen zijn ook echt weg (uiteraard).

Dag Jeroen,

Ik wilde de kaart graag gebruiken als overzichtskaart in mijn (foto)boek ‘Heilzame tuinen - Ziekenhuiskamer als vogelkijkhut’ (www.MCLtuinen.nl). Het gaat om de foto’s, die ik daar vorig jaar heb gemaakt. Dus het zou fijn zijn wanneer ik dan ook de kaart van 2023 had kunnen gebruiken. Vanwege de sloop en nieuwbouwplannen is op de actuele kaart een heel stuk ‘weggevallen’.

Maar uit je bericht begrijp ik dat weg ook echt weg is op OpenStreetMap. Jammer, maar wel begrijpelijk. Op zich ook mooi dat alles steeds zo goed mogelijk wordt bijgewerkt. Ik zal een andere oplossing proberen te zoeken.

In elk geval dank voor je reactie.
Groet, Meindert

Grote kans dat er iemand nog een set offline kaarten van vóór deze wijziging heeft ? Iemand ?

Volstaat de bijgevoegde afbeelding niet? Of heeft u aanvullende screenshots nodig?
De afbeelding komt namelijk wel overeen met de status van het terrein van iets meer dan een jaar geleden.

Ik heb als local helaas geen OSM screenshots o.i.d. van de situatie van toen.

Hopelijk gebruikt EGM architecten / de architecte uw boek ook voor de groeninvulling van het MCL gebied voor de komende paar decades.

-E de Wit

1 Like

Bedankt voor uw reactie, E_de_Wit.

Ik zal met mijn vormgever overleggen of de bijgevoegde foto van voldoende kwaliteit is voor gebruik in het boek. We wilden er namelijk ook voor de verschillende deellocaties uitsneden van de kaart maken. Ik ben bang dat dan de kwaliteit minder word.

Ja, ik begreep van MCL (binnenkort Frisius MC), dat bij de nieuwbouw volop aandacht wordt besteed aan groen. In elk geval zal er ook veel huidig groen verdwijnen. Bij Noorderbreedte Revalidatie (voorheen Bornia Herne) is bijna alles al weg, ook veel oudere bomen. :frowning:

Groet, Meindert

Ik weet wel een tms server met oudere osm tiles, rijksdriehoek. Hoe ver terug dat weet ik niet.
Maar ik weet niet, wat de licentie daar van is.
Met photoshop werk zijn gesloopte deel en huidige weergave samen te voegen.

Aan de andere kant, als OSM mogen wij de obliek beelden van Slagboom en Peters gebruiken.
Wellicht kan je deze ook gebruiken ( tegen betaling).
hier ingezoomd een uitsnede
afbeelding
zo is er een overzichtsfoto van goede kwaliteit, van het gesloopte deel, historisch beeld materiaal.

Voor een oude versie, misschien hier:

http://fosm.org/#map/17/53.1892/5.8045

1 Like

Oh nee hoor. De geschiedenis is bewaard gebleven. Ik bedoel enkel dat de gebouwen in het echt weg zijn.

@Allroads Het linkje wat je mij stuurde toont de situatie van vorig jaar. De licentie daarvan is niet anders dan OpenStreetMap zelf, want ze serveren gewoon de Carto-tiles van toen:

https://mapservices.geoapps.nl/ahn

@Meindert_van_Dijk Als je daar rechtsboven de laag even wisselt naar OpenStreetMap dan heb je iets waar je verder mee kan inzoomen. Kijk eens of dat werkt?

@Meindert_van_Dijk Houdt voor de colofon van het boek ook even rekening met de licentievoorwaarden. Dat betekent in essentie niets meer dan even vermelden dat de kaartdata op een aantal pagina’s van OpenStreetMap is. De URL naar openstreetmap.org/copyright moet daar ook bij staan.

En wellicht ten overvloede, maar ook de luchtbeelden op PDOK zijn interessant en per (recent) jaar opvraagbaar:

https://app.pdok.nl/viewer/#x=182857.75&y=578121.30&z=12.6587&background=BRT-A%20standaard&layers=a301ddc7-c26f-42d8-b367-509ae5ae47d0;2023_orthoHR

2 Likes

Je kan in ieder geval die beer nog herkennen op 8cm-beelden:

Er was toch ook een soort waybackmachine voor OSM? Met een schuif om de periode of datum in te stellen.

Bedankt voor al je informatie en de link naar PDOK. Ik verwacht dat we er nu wel uitkomen. Vr.gr. Meindert

PS: Het is nog wel een beetje wennen en uitzoeken hoe dit forum werkt. :slight_smile: