Oude BAG forumdeel, project BAG Nederland

Dat is nu niet meer zichtbaar. Ook een archief is niet te bekijken.
Zonder de Nederlandse community van op de hoogte te stellen.

Er is in enkele topics wel over geschreven, en hebben onze mening gegeven, maar schijnbaar is er over ons heen besloten.

Ik vindt dat het voor leden van het project BAG beschikbaar moet blijven.

Wat nu?

Ik zocht er laatst al naar en kon het niet meer vinden. Daarom dus! Ik mis vooral de feedback topics over de bag plugin. Daarin beschreef men hoe je de plugin werkende kreeg na josm updates etc. Ik heb nu totaal geen idee meer. Uit nood update ik mijn josm cliënt al meer dan een jaar niet meer, uit vrees dat het dan allemaal niet meer werkt.

Beetje jammer van de beheerders dat het verwijderd is.

Om je gerust te stellen: de laatste versie van JOSM laat de BAG-plugin nog gewoon toe!

Ik heb, voor het oude forum opgeheven werd, geijverd voor een BAG-import forum in de huidige forumomgeving. Uitweiden waarom dit BAG-importforum een afgeschermde status zou moeten hebben, net als in de oude omgeving, behoeft hier nu geen discussie.
Dit verzoek is niet gehonoreerd. In hoeverre dit de ontwikkeling van de plugin en ervaringsuitwisseling in de weg staat kan ik niet kwantitatief beoordelen, maar gezien het gebruik van het oude BAG-pluginforum was in ieder geval daar een behoefte aan.

Misschien heeft iemand zin en serverruimte beschikbaar om alleen voor dit doel een forumpje te starten? Beetje met een kanon op een mug schieten, maar…

Zijn die topics met het Nederlandse forum gecombineerd of staan ze ergens apart?

Ze staan in “this side feedback” en “General talk” , deels afgesplitst.
Nadat OSM de oude forumdata (lambertusforum) hebben binnengeharkt en met dezelfde forumsoftware verder zijn gegaan, BAG forumdeel was wel werkend, toen was het geen probleem en nu na het opzetten van discourse opeens wel, zijn zij verantwoordelijk voor het beschikbaar en werkbaar houden van deze forumdata onder anderen de BAG import forumdata. Ze zullen het ergens ter beschikking moeten stellen t.b.v. de Nederlandse community om verder over door te praten.
Het is niet aan ons om een server op te zetten.

Ten tijde van de testfase, was het bag forumdeel ook overgezet, toen bleek dat dat deel van de forumdata open stond voor iedereen om te lezen, hier is men toen slordig mee omgegaan. Niet het besloten karakter te respecteren. Na vele maanden uitstel omzetting is het forum omgezet zonder BAG deel.
Dit is niet gecommuniceerd met de Nederlandse community.
Zij behoren dan op zijn minst een alternatief aan te bieden.

Hmm, ik kan de topics niet zo snel vinden daar. Ik heb wel een users group gevonden van het oude BAG forum: Netherlands_BAG_import - OpenStreetMap Community Forum

Ik zal eens een balletje opwerpen op het site feedback gedeelte. Het zou mooi zijn als alle topics op zijn minst, net als het nederlandse forum, gebundeld op een aparte plek staan. Als het dan ook afgesloten is zou dat helemaal mooi zijn.

Waarschijnlijk niet zo’n slimme vraag, maar waarom was/is het eigenlijk een besloten deel?

Domme vragen bestaan natuurlijk niet. Het deel was besloten maar niet geheim.

Toen BAG data beschikbaar kwam voor import, was een aantal actieve OSM-bewerkers, onder wie mij, gevraagd mee te werken aan de BAG-import middels een ontwikkelde (beta) plugin.

Een beperkt aantal BAG-importeurs houdt zich nu niet alleen bezig met de feitelijke imports zelf, maar ook met het testen van nieuwe releases en de compatibiliteit met nieuwere versies van JOSM.
Het importeren van BAG data vereist de nodige nauwkeurigheid, zorgvuldigheid en ervaring en deze zaken werden ook uitgewisseld, net als de feitelijke plugin zelf.

De beslissing om dit in een besloten groep te doen kan ik niet achterhalen (ik was daar niet bij betrokken), maar mijn indruk was zeker niet dat dit iets als ‘exclusiviteit’ was, maar meer om goedwillenden met minder ervaring niet te stimuleren BAG-imports te doen.
De discussie in deze besloten groep was dus 100 % niet relevant voor niet-BAG-importeurs.

In de loop van tijd zijn overigens aan deze groep een paar leden toegevoegd op basis van hun verzoek en aangetoonde ervaring met mappen.

1 Like

En zouden goedwillenden-met-minder-ervaring door het gewoon open binnenhalen van dit archief nog steeds in de verleiding worden gebracht om zonder overleg BAG-imports te gaan doen?
(Ik denk dat het mij eerder zou afschrikken…)

Prima reden maar er zijn ook andere manieren om dit voor elkaar te krijgen, bijvoorbeeld de plugin van een key voorzien of de distributie van de plugin beperken.

Dat is op zich geen reden wat mij betreft, er zijn heel wat topics die ik niet relevant voor mij vindt.

Ik vindt het geen enkel probleem als het weer een besloten deel werd maar als dat niet kan dan liever openbaar op dit forum dan een andere oplossing.

Voor alle duidelijkheid: ik was niet betrokken bij het aanmaken van het besloten BAG-importforum en probeer slechts vanuit mijn perspectief de historische beweegredenen te reconstrueren. :slightly_smiling_face:

Dit was destijds bij de uitrol van de plug-in wel de reden om de plug-in niet publiek in Josm zelf beschikbaar te stellen. Er was en groepje key-users die anderen inwerkten. Dit om te zorgen dat bestaande tags op gebouwen en poi’s niet klakkeloos werden weggegooid, maar samengevoegd met BAG gebouwen. Ook was er aandacht voor het zoveel mogelijk oplossen van Josm issues die bij de import ontstonden.
Het bestaan van een besloten BAG-import forum was mij overigens niet bekend.

1 Like

Heb hier een topic aangemaakt.

UPDATE:
Alle oude berichten zijn nu in een read-only groep gezet. Iedereen die op het oude forum toegang had tot dat subforum kan er nu ook bij (zie onderstaande link). Nieuwe berichten gerelateerd over de BAG import moeten gewoon in het Nederlandse forum. We kunnen er dan een tag aanhangen. Mocht het verkeer te veel worden, dan kan er een apart subcommunity voor gemaakt worden.

Link: https://community.openstreetmap.org/c/migration/users-netherlands-bag-update/163

Ik heb de tag bag-import aangemaakt. Deze kan in de toekomst aan topics worden gehangen. Je kunt deze tag ook volgen om updates te krijgen