OSMF - 2023 Strategische Planningscyclus - Deelname van de Gemeenschap

2023 Strategische Planningscyclus - Deelname van de Gemeenschap

Het bestuur van de OpenStreetMap Foundation herziet haar Strategisch Plan en nodigt alle OSMF-leden en de OSM-gemeenschap uit om deel te nemen aan dit proces.

Het plan is vrij omvangrijk, dus we willen het de komende twee maanden in vier fasen met u bespreken. In elke fase richten we ons op een ander aspect van de strategische ontwikkeling voor de OSMF.

De eerste fase is “Cluster B: Gemeenschapsontwikkeling voor OSM”. Wij zijn op zoek naar uw opmerkingen voor alleen dit onderdeel voor de komende twee weken.

Als u klikt op de link naar “Cluster B: Gemeenschapsontwikkeling voor OSM” vindt u daar alle strategieën in die cluster.

Wij zouden vooral graag uw feedback krijgen op slechts vier vragen:

  • Wat ontbreekt er in het plan? Of anders gezegd, wat moeten we toevoegen aan het plan?

  • Zijn er inconsistenties in het plan? Lijkt het plan goed afgestemd op de OSMF Missieverklaring en de richting van de OSM-beweging? Waar liggen problemen?

  • Welke drie strategieën zijn het meest urgent? Welke drie moeten we echt snel doen?

  • Welke drie strategieën zijn zeer belangrijk? Welke strategieën zijn cruciaal voor het succes en de groei van OpenStreetMap?

U mag natuurlijk ook commentaar geven op andere zaken.

Als er discussie is over dit onderwerp op een van de honderden social media sites waar OSM-gerelateerde discussies plaatsvinden, zou u ons enorm kunnen helpen als een lid van die site of dat kanaal een samenvatting van de commentaren zou maken en die (in het Engels) aan het team zou sturen. We kunnen niet alle discussies op alle sociale media zelf volgen, maar we willen wel graag uw stem horen.

We zullen voornamelijk feedback volgen op deze twee plaatsen:

U kunt privé-opmerkingen sturen die alleen worden gelezen door het strategieteam op strategy@osmfoundation.org of u kunt individueel schrijven naar bestuursleden.

Vanwege ons kleine team willen wij graag dat de opmerkingen in het Engels zijn. Automatische vertaling vanuit uw taal is prima. Wij hebben https://translate.google.com en DeepL Translate: The world's most accurate translator met succes gebruikt, maar er zijn vele andere die goed werken.

Veel dank

Craig Allan, Sarah Hoffmann, Allan Mustard


2 Likes

Mijn ervaring als jong lid bij OSM-NL is dat:

  1. Je als ‘lokale kennis mapper met weinig kennis van de OSM-(NL) regels’ teveel geredigeerd wordt door ‘ervaren regeltjes mappers’
    o.a.: met reaktie’s als: ‘ik snap wat je probeert te doen maar ik heb deze en deze gegevens weggehaald omdat die niet relevant zouden zijn’ met als gevolg dat je daardoor alleen gezien wordt als OSM map ‘vervuiler’ & niet gezien wordt als iemand die meer mensen wil uitnodigen om de OSM digitale kaart te gebruiken…
    Vaker worden alle gegevens zonder uitleg verwijderd… Zonde van de lokale kennis…
    Ook heb ik opmerkingen gelezen als: ‘we mappen alleen wat we zien’ wat prima is maar zodra discussie ontstaat over een verkeersbord als NL:12a en een bollard dan ineens moet eigenlijk datgene wat je ziet maar niet in de digitale kaart opgenomen worden… voorbeeld hiervan:
    Changeset: 135421315 | OpenStreetMap om blijkbaar discussie te voorkomen…

Bovenstaande problemen:

  1. Verlies van lokale kennis
  2. Onjuiste digitale map gegevens zou ondervangen kunnen worden door een test map omgeving in het leven te roepen…

Voordeel van een test map is dat onervaren OSM mappers hun gang kunnen gaan en hun lokale kennis kunnen overdragen aan OSM en door gecorrigeerd te worden door ervaren OSM-NL leden leren ervaren te worden in de OSM-regels. Natuurlijk bestaat er een OSM wiki maar: aan de ene kant word vertelt dat je soms de regels niet te strak moet toepassen of een opmerking krijgt van: ‘ja dat klopt wel maar bij OSM-NL doen we dat anders’… blijkbaar is er dan ooit in een OSM-NL discussie anders besloten maar dit besluit nooit in de OSM-NL wiki laten vastleggen…
Als je dan een werkgroep van zeer ervaren mappers samenstelt kunnen die het akkoord geven om de wijzigingen DEFINITIEF in de OSM-(NL) te laten plaatsvinden…
Ik hoop met bovenstaande een begin gemaakt te hebben om OSM groot, groter, grootst te laten worden…

2 Likes

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sandbox_for_editing

Geim helemaal eens maar… je hebt de realiteit (in dit geval een kopie van de echte kaart) nodig om je lokale kennis in kwijt te kunnen…

JOSM people gaan helemaal los op een gedownload stuk kaart en pleuren het daarna gewoon weg!
Je kan het knutselwerk natuurlijk ook als bestand opslaan en bewaren, maar die behoefte overkomt mij maar zelden…

Een belangrijk onderdeel van de “open” in OpenStreetMap. Staat ook voor dat iedereen, ongeacht wie je bent direct kan meehelpen aan de kaart. Daarom is het belangrijk dat edits altijd direct live staan. Maar dat betekent niet dat wij als community geen standaarden kunnen stellen aan edits. De gegeven feedback is soms direct en kan soms context missen, maar dat is te begrijpen gezien de hoeveelheid instroom en eendaagse mappers.

1 Like

Ik hoop dat ik jou niet die indruk heb gegeven, want dat is zeer zeker niet de bedoeling!

Ik ben in het begin ook tegen veel dingen aangelopen, ook terechtwijzingen op hele vervelende toon. Gelukkig bleken die bij nader inzien helemaal niet zo erg te zijn, alleen hun stijl lag mij heel slecht.

Nu ben ik sommige gebieden heel ervaren, maar op andere gebieden krijg ik nog steeds af en toe op mijn donder! Ik probeer dan altijd te kijken wat er achter deze toon zit. Vaak zijn het ervaringen uit het verleden, vaak zit daar inhoudelijk ook wel een punt.

En laatst ging ik voortvarend te werk in iemands ‘wijk’ en die reageerde nogal gepikeerd. Eigenlijk wel terecht, in dat geval had ik gewoon moeten zien dat die mapper nog aktief was en eerst kontakt opnemen. Mijn fout dus, ik heb ekskuus aangeboden en hoop dat ik daarna inhoudelijk over dat punt kan praten!

Wat betreft je punt van een werkgroep van wijze mensen die beoordelen wat er in komt: een logische gedachte die iedereen wel eens heeft… maar OSM is geworden wat het is juist doordat er geen beslissende macht is. Heel veel nieuwe dingen zijn tot stand gekomen door initiatieven die nooit door de jury waren gekomen.
Bijvoorbeeld, de NL mappers hebben de tagging van het knooppuntensysteem ontworpen en verfijnd. In het begin zijn daarvoor tags op een nogal creatieve manier gebruikt, en wel zo dat normale routetagging in Duitsland er niet mee verenigbaar was. Een kommissie had dit denk ik niet goedgekeurd.
Gelukkig kun je als mappers voor zo’n probleem op dezelfde open manier een oplossing uitwerken, waar zo’n wijzemensenraad zich ook nog een paar keer achter de oren zou krabben. Toch hebben we nu een steeds uitbreidend (internationaal en alle gangbare vervoersmethoden) knooppuntennetwerk met Frankrijk en Duitsland als snel ontwikkelende landen, plus een bijbehorende universele knooppuntenplanner, plus een bewakings- en analysesysteem dat fouten detekteert.

En ja, als iemand nu gaat doehetzelven met knooppunten, dan krijgt-ie onmiddelijk respons, want dan werkt het ineens niet meer! En die krijgt dan een bak regels voor de kiezen - maar ik zou niet weten hoe je dat kan voorkomen! Ik probeer wel altijd te kijken of zo iemand er iets voor voelt om het goed te leren.

Ik wil nooit op de persoon spelen dus verwoord ik me in algemene ervaringen… Niemand hoeft zich aangesproken te voelen
Echter een opmerking zoals: ik verwijder het filmpje omdat dat niet past bij: image…. vind ik jammer omdat dat een filmpje veel info geeft over het object… Als je meerdere foto’s plaatst is het goed maar als je meerdere foto’s achter elkaar laat zien (filmpje) dan hebben we er ineens moeite mee ? Zonde van mijn tijd dan…
Ik wil alleen nog mijn note:future voorstel werkend zien en dan taai ik af hier…