OSM om uit te proberen?

Ik vond er weer eens een: een nieuwe mapper die ‘om het uit te proberen’ vrolijk allerlei straten in Amsterdam ging zitten vertalen in het Russisch (althans naar Cyrillisch schrift, ik weet eigenlijk niet eens of het wel Russisch was).

Dat kom ik toch wel regelmatig tegen, nieuwe mappers die het uit willen proberen, en allerlei malligheid gaan zitten intekenen of verwijderen. Meestal is het niet met slechte bedoelingen, ze hebben gewoon geen idee wat ze aan het doen zijn. Maar het kost zo veel tijd om alles weer te herstellen.

Is er niet ergens een soort test-OSM-site? Een soort speeltuin waar nieuwe mappers naar hartelust hun gang kunnen gaan zonder dat het kwaad kan?

Toen ik ‘aan OSM begon’ heb ik ergens een instructie-filmpje gezien waarin een (Britse ?) mapper vrolijk een oefenterrein maakte in een buitenwijk van Bagdad…
Hij was alleen wél zo verstandig zijn wijzigingen binnen een dag weer weg te halen. Ik kan me niet voorstellen dat een beta-omgeving of iets dergelijks op een
snelle en goedkope wijze gerealisserd kan worden - tenzij je alleen maar een heel klein stukje wereld beschikbaar maakt in die omgeving. Een complete kopie lijkt
me wat overkill.

Bekentenis: als ik iets nieuws uit moet proberen, neem ik een stuk industriegebied in aanbouw, in mijn geval meestal IJsseloord II bij Arnhem. Daar zijn er zat van
en wijzigingen daarin zijn niet zo kritisch (relatief). En als ik zie wat de gevolgen zijn, haal ik de boel weer netjes weg. Tot dusverre was dat een veilige methode,
maar ik zie dat het daar ook al aardig volgebouwd gaat raken. Een ‘speeltuin’ is inderdaad een veel beter idee.

Een kaart van de hele wereld hoeft ook niet, lijkt me. Een kaart van Duckstad lijkt me prima :slight_smile: