OSM NL geopackage in Qgis

In de afgelopen online meeting heb ik kort laten zien wat je in Qgis met een geopackage van OSM NL kunt doen en ook hoe je zelf zo’n geopackage kunt maken. Op verzoek plaats ik het nu ook op het forum. Het onderwerp bestond uit 2 delen.

  1. Wat kun je in Qgis met een geopackage van OSM (NL)?
  2. Hoe maak je zo’n geopackage?

Ik heb voor 1 een filmpje gemaakt en dat ook voor 2 gedaan.

De code voor de batchfile voor item 2 staat hieronder.

echo OSM pbf file downloaden en naar geopackage converteren

set TOOLS=C:\OSM_APPS\Productie\TOOLS

set OGR=“C:\Program Files\QGIS 3.32.3\bin”

set CONF=“C:\OSM_APPS\Productie\OSM\ETL”

DEL “C:\PeeWee\Download\utrecht-latest.osm.pbf”

DEL “C:\PeeWee\Download\OSM_Public\Utrecht.gpkg”

echo pbf downloaden

%TOOLS%\wget.exe -N -c -t 0 -P /PeeWee/Download/ --trust-server-names --timeout=60 --waitretry=60 --retry-connrefused “http://download.geofabrik.de/europe/netherlands/utrecht-latest.osm.pbf

echo omzetten

%OGR%\ogr2ogr.exe -f “GPKG” C:\PeeWee\Download\Utrecht.gpkg C:\PeeWee\Download\utrecht-latest.osm.pbf -oo CONFIG_FILE=%CONF%\osmconf_PeeWee.ini

echo geopackage is gereed

pause

Verder nog een paar links

Geofabrik
Wget
Qgis

Hopelijk geeft dat wat inspiratie.

NB

Ik heb ook laten zien dat de geopackge van NL die ik gemaakt heb voorlopig te downloaden is op deze plek. In die map heb ik nu ook een gezipte geopackage staan van de BGT Begroeid terreindeel

5 Likes

Ik heb hier nu ook mijn huidige versie van het ini bestand geplaatst ter inspiratie. Die is ook gebruikt voor het te downloaden gezipte geopackage bestand. Daarmee kun je nu bv ook alle routerelaties tonen. Zie dit filmpje met uitleg.

bedankt :slight_smile:
wilde ik je eigenlijk gisteren al vragen… heb er zelf maar eentje gemaakt, maar een extra voorbeeld is altijd handig.
Alles uitgeprobeerd, werkt prima, superhandig die filmpjes, bedankt voor de moeite die je genomen hebt

Graag gedaan Karel en fijn dat je het waardeert. Hoewel zo’n geopackage niet helemaal een alternatief is voor een postgis database kun je er toch al best wat leuke dingen mee doen. Ik ben ook nog aan het kijken of er nog wat te verbeteren valt want want er zijn nog wat zaken die ik niet helemaal begrijp. Ik zie nu nog maar een beperkt aantal geofuncties terwijl ik zou verwachten dat we er veel meer ter beschikking zouden moeten hebben. To be continued zal ik dan maar zeggen.

Ik heb de ogr2ogr regel aangepast en ook een nieuwe versie van het ini bestand gemaakt.

%OGR%\ogr2ogr.exe -f “GPKG” -explodecollections C:\PeeWee\Download\Utrecht.gpkg C:\PeeWee\Download\utrecht-latest.osm.pbf -oo CONFIG_FILE=%CONF%\osmconf_PeeWee.ini

Doordat ik nu "-explodecollections " gebruik is de tabel “other_relations” nu ook in Qgis te gebruiken. Voorheen was de geometry van het type “geometrycollection” waarin zowel meerdere geometry typen zitten en dat kan Qgis niet aan. Nu zijn bv turn_restrictions uitgesplitst in losse rijen per geometry type en dan lukt het wel in Qgis. Als je sql maakt voor deze tabel dan kun je resultaat krijgen door aan te geven welk type geometry je wilt zien. Voorbeeld van de lijnen van een turn restriction:

SELECT * FROM “other_relations” where type= ‘restriction’ and ST_geometrytype(geom) = ‘LINESTRING’

En als je punten of polygonen wilt zien gebruik dan ipv ‘LINESTRING’ de waarde ‘POINT’ of ‘POLYGON’