Öppna data från SGU

SGU ska släppa en massa data fritt. Kan det finnas nåt där vi kan ha nytta av?

Visst, SGU kör ju mer med “map what’s IN the ground” än ON the ground, men nåt bra skulle kunna finnas :slight_smile:

Det jag stött på än så länge som skulle kunna vara något för OSM är Malm och mineral där plats och namn för gruvor och dagbrott, aktiva som historiska, finns med.

Gruvor är ju något som ganska tydligt syns på plats och kan vara till nytta i OSM.
Något att importera kanske.

Ja den har jag använt, om än indirekt. Jag har kikat på Malm & Mineral för att veta vart man ska bege sig på karterings-turer.

Framgår det någonstans om de kommer ändra licens? Har tittat på SGUs data några gånger (bl.a. för BJK) men eftersom de använder CC-BY för nästan allt befintligt öppet data så krävs ju lite extraarbete innan vi kan använda det datat rent juridiskt.

(annars så räcker det såklart att någon tar på sig att maila dem om det, finns mailmallar på wikin)

Jag har inte sett något tyvärr. Men i alla fall de mindre gruvhålen, som jag har karterat där jag bor, har ganska halvdan noggrannhet vad gäller positionen. Så för min del har jag ändå bara velat använda kartan som inspiration till karterings-utflykter.