Importerte data for Sandnes for rundt 10 år siden. Kan se at en del av innsjøerne er av ganske dårlig kvalitet sammenlignet med det nåværende N50 dataset.
Er der en måte å utskifte de dårlige innsjøer med bedre utgaver fra N50? Fx. ved og sjekke for overlap mellom OSM og N50 innsjøer og utskifte geometrien i OSM hvis N50 innsjøen har flere nodes?
En del av OSM innsjøerne blir allerede brukt i relations og kan derfor ikke bare slettes ved re-import av N50 data.
Der er rundt 6000+ insjøer(+ tilhørende waterways) i Sandnes så jeg tror ikke dette kan fikses manuelt.
Jeg tror n50merge.py vil bytte dem ut om du lager en fil som bare inneholder innsjøene (ikke andre topo-objekter). Men du vil få en utfordring med skogsrelasjoner og slikt som deler ways med innsjøene dersom ikke hele omkretsen av innsjøen er delt. Om du lar filen kun inneholde innsjøer som har én outer way, så kan det kanskje gå. Det er bare å teste.
Alle bekker må knyttes inn mot innsjøene på nytt, så det blir en stor jobb.
Filen bør genereres med n50osm.py - da får du også inn navn og høyder på alle innsjøene.
Har prøvet n50merge men både gamle og nye innsjøer var fremdeles igjen(mener ovenstående bilde er etter n50merge men er ikke sikker). Hvis n50merge burde håndtere dette kan jeg prøve igjen.
Hva med en komplett re-import av skog/innsjøer/elver?
N50 data ser umiddelbart ut til å være av samme eller bedre kvalitet enn OSM data. Hvis jeg sletter alle innsjøer/skog og elver, importer disse på nytt og manuelt fikser problemer med innsjøer der er i andre relasjoner enn skog blir det vel enklere/bedre enn å prøve å fikse individuelle feil i nåværende data.
Testet n50merge.py på Sandnes nå. 2700 av 7000 innsjøer blir flettet. De andre blir ikke flettet fordi de tilhører relasjoner av heath og bare_rock. Om du sletter relasjonene med heath og bare_rock først vil de fleste andre bli flettet.
[Det er ikke vanlig å tagge heath og bare_rock på store områder i Norge. Alle fjell i Norge kan jo egentlig tagges slik, så det gir ikke så mye mening å ha det overalt. I tillegg er det tvilsomt om de to taggene er ment å brukes slik (bare_rock heller bare på nakent/eksponert fjell og heath (norsk: hede) kanskje bare på sletteland som Jæren/Lista).]
Er usikker på om det er ok å bare slette alt det gamle. Helst skal historikken beholdes som tidligere versjoner, og en del steder kan være lagt inn nye tagger osv.
Om du vil hente inn og flette alt på nytt så ville jeg tatt med også landuse og de andre objektene, siden de henger sammen med resten i N50. Men vi snakker da om 15.000 objekter som må flettes manuelt (hvorav 11.000 innsjøer), så spørsmålet er om det overkommelig. Uten bare_rock og heath vil n50merge.py gjøre ca 90% av flettingen.
Ikke bytt ut jorder og annet helt i vest (vest for E39, Fv444). De er tegnet helt på nytt fordi N50-kvaliteten var for dårlig.
En ferdig bearbeidet importfil for Sandnes ligger her: Jottacloud (N50-mappen).
Bruken av bare_rock og heath i Rogaland virkar grei, sjølv om geometrien er noko grov. Noko av vegetasjonen kunne kanskje med fordel vore natural=fell i staden.
At dette er mindre vanleg å teikna i Noreg kjem vel enkelt av at areala er mykje større enn arbeidskrafta som er tilgjengeleg. Av stort landdekke har vi stort sett berre N50, som har skog men ikkje naturtyper som dette.
Et alternativ til å slette heath og bare_rock er jo å frakoble disse fra annet landcover. Vet du om det finnes noe effektiv arbeidsmetode for å få til det?