Operatie Ring Zuid Groningen

Vanaf eind maart tot en met begin september is continu een deel van de zuidelijke ringweg van Groningen (N7) gestremd. Het Julianaplein wordt omgebouwd van het drukste stoplichtkruispunt van het land tot een echt knooppunt.

Tijdens de werkzaamheden worden er op verschillende plekken extra afsluitingen gedaan en tijdelijke wegen (circa twee maanden) geopend. Zie dit filmpje.

  • Oprit vanaf de Meeuwerderweg naar de (oude) N7 naar afrit Hereweg
  • Verbinding tussen Helperzoom en Hereweg voor DUO langs (route van de oude Kempensberg).
  • Blokkade op de Helperzoom richting Goeman Borgesiuslaan
  • Blokkade onder viaduct Van Ketwich Verschuurlaan

Hoe gaan we om met de tijdelijke maatregelen?

Even wat tags om de Groninger collega’s te attenderen:
@85Bas @noordfiets @Jan_Wilts @HenkL

Ja, het wordt een gezellige zomer hier. Gelukkig fiets ik, maar het is ook dan wel steeds behoorlijk omrijden. Dat komt voor mij nogal vaak voor omdat ik naast het plein woon.

Ik heb een misschien wat afwijkend idee maar ik zou eigenlijk gewoon niks doen tot het af is. De gedachte daarachter is dat wanneer navigatiesoftware vooraf weet dat iets afgesloten is die een alternatieve route gaat zoeken die dan vaak door woonwijken loopt. En dat is over het algemeen niet de (gewenste) route die de omleidingsborden aangeven.
Voor de doorstroming en rust in de wijken lijkt het me dus beter gewoon het verkeer tegen de stremmingen aan te laten rijden waarna de borden de voorkeursroute wel aangeven. Slimme stadjers zullen vast sluiproutes vinden/proberen maar bezoekers mogen van mij best een extra rondje rijden.

3 Likes

Met @noordfiets eens dat het geen slecht idee is niets te doen maar als je toch iets wilt doen zou ik voor Conditional restriction gaan bijvoorbeeld:

access = no @ (2024 Mar - 2024 Sep)

1 Like

Het idee van niks doen staat mij ook wel aan, alleen gegarandeerd dat er mappers zijn die dit niet lezen en toch aanpassingen gaan doen.

Mijn inziens kun je dan beter meteen vanaf dag 1 de nieuwe situatie in tekenen, voor navigatie maakt dat dan niks uit met de oude situatie.

Helemaal mee eens. OSM is geen real-time faseringskaart voor wegwerkzaamheden.

De eerste tijdelijke weg (die maar twee maanden actief zal zijn), is al wel ergens ingetekend. Iedere mapper heeft andere ideeën over hoe het moet (anarchie :grinning:).

Goede restricties zijn de moeite waard. Ik zal die eens toevoegen.

Even wat tags om de Groninger collega’s te attenderen:

Wordt gewaardeerd!

Ik ben ook van mening dat tijdelijke* wijzigingen niet op de OSM-basiskaart thuishoren (behoudens conditional restrictions). De afgelopen jaren heb ik de werkzaamheden aan de ringweg zo bijgehouden dat de boel altijd kan blijven routeren; er mogen geen gaten onstaan op de basiskaart omdat een weg tijdelijk afgesloten is.

Ik zeg dus: zodra de oude situatie niet meer bestaat en ook niet meer terugkomt, de nieuwe situatie “open” zetten, idealiter met conditional access restrictions. Dit zodat er niet weken- of maandenlang een gat in de basiskaart ontstaat dat nog lang kan dooretteren via data-afnemers die niet regelmatig hun bronmateriaal bijwerken.

Met het toevoegen van een nieuwe tijdelijke weg, zoals de verbinding Meeuwerderweg > Hereweg, heb ik eigenlijk geen moeite, mits de conditional restrictions kloppen.

*Voor “tijdelijk” houd ik zes tot negen maanden aan, zoals op de wikipagina voor highway=construction staat.

1 Like

Ik zie de overal en nergens de tijdelijke aanpassingen op andere wegen verschijnen:

  • Kruising Eendrachtskade NZ-Hoendiepskade andere voorrang
  • Kruising Noorderhaven NZ-Wilheminakade-Platsoenbrug andere voorrang
  • Doseerlichten op de Johan van Zwedenlaan

Gezien de tijdelijkheid zou ik deze niet taggen. De borden kunnen ieder moment weer weggehaald worden. En hebben geen/amper invloed op routering.

1 Like