OpenStreetMap på Svenska Wikipedia

Fick för mig att läsa den svenska Wikipedia artikeln om OpenStreetMap och från en synvinkel att öka intresset och vetskapen så upplever jag att det saknas en del. Jag tänker att det skulle kunna pratas lite mer om appar som OSMAnd och StreetComplete samt att flera kända bolag som SL använder informationen i sina tjänster. Det finns även en länk till Google Maps på sidan men på mobilversionen av den sidan finns ingen länk tillbaka till OSM artikeln. I mobilen får jag på Google Maps sidan även “Relaterade länkar” som pekar på Apple Kartor men inte OSM. Apple Kartor verkar inte ha någon del för “Se även” vilket kanske skulle gå att lägga till.

Jag är inte insatt i var som är ok och hur det funkar på Wikipedia. Är de någon här som även redigerar där och som vill göra en insats?

3 Likes

Kör hårt och redigera där, men se till att läsa på lite om hur de vill att artiklarna ska struktureras och skrivas. Om du stöter på patrull brukar det gå att lösa via diskussionssidan.

Wikipedia är besatt av sources, så om du skriver om statistik, eller berättar hur saker är, funkar eller har varit, så vill dom säkert att du citerar källor (och “local knowledge” är inte ok), men så länge du bara länkar och är generelt faktabaserad så borde ju allt gå bra.

Du kan ju posta textförslagen här så kan vi hjälpa dig att formulera och så innan du lägger ut på wp.

Det stör mig att wikisidan heter “Open Street Map (internt sammanskrivet som OpenStreetmap)”. Det är fel, OpenStreetMap HETER OpenStreetMap, det är inte bara nån intern sammanskrivning. Men eftersom tusen och åter tusentals wikisidor länkar till den sidan är det en bitch att ändra. Om man inte ska lämna en redirect-sida förstås… :roll_eyes: Frågan är om man inte skulle göra det ändå, “Open Street Map” ÄR ju faktiskt helt fel.

Förresten, det är nog inte fullt så illa, det är en gäng templates som behöver uppdateras, inte tusen och åter tusentals sidor. Hmm. Kanske gör en städmanöver nån kväll :slight_smile:

Jag la till en länk till osmstats.neis-one.org på sidan för några dagar sedan. Externa länkar är inte så fanatiskt källa-krävande, de är sin egen källa :wink:

bara att flytta allt till en ny page och sätta redirect på den gamla.

som du såklart skrev direkt under. jag borde läsa hela texten ibland :smiley:

Har du läst Diskussions sidan? Det enda den pratar om är särskrivningen. :slight_smile:

Hmm, nej det hade jag inte men nu har jag det. Jösses vilka dumheter :grimacing:

Om Openstreetmap skrivs med gemener eller versaler i mitten på sidtiteln, det struntar jag i, men sär skriv ning ger mig stresspåslag. Intersport wikipediasida får minsann heta Intersport och inte “Inter sport”. Starbucks får minsann heta Starbucks och inte “Star bucks”. Men Openstreetmap, den måste minsaaaann särbehandlas. Suck :confused:

Jag flyttade sidan och skrev ihop namnet, vi får se hur länge det håller.

2 Likes

tack rii ga.