OSM täyttää tänä vuonna 20 vuotta 9. elokuuta. Pitäisikö asiaa jotenkin juhlistaa? Mielestäni näin olisi aina hyvä tehdä kun on syytä juhlaan, mutta mitäs te muut sanotte? Onko ideoita mitä tehdä ja missä?
Kas! 20 vuotta! Kiitos @houtari lle tämän asian huomaamisesta ja postauksesta!
Juhlistaminen ja vaikkapa jonkinlainen tapaaminen on aina kannatettavia ideoita! Itse tosin taidan olla 9.8. töissä, joten pääsisin kemuihin mukaan vasta illalla. Mapathon-tapahtuma olisi tietysti klassikko, mutta ehkä vapaamuotoisempi tilaisuus olisi mukavampi? 2009 kesällä järjestettiin ensimmäisiä OSM miittejä Suomessa, Keravalaisessa ravintolassa, ja hyvin juttu luisti sielläkin.
Tarkkoja aikoja ja paikkoja saa kernaasti ehdottaa! Vastaanpa heti itse esittämääni haasteeseen: olen mm. Antikvariaatti Sofian osakas ja voisin tarjota tilojamme Helsingin keskustassa, Vuorikadulla, käyttöön. Mutta vasta liikkeen sulkemisen jälkeen, eli arkisin kello 18 eteenpäin.
Yst. Tolstoi
Juhlavuoden nimissä voitaisiin tietenkin järjestää useampiakin tapahtumia jos vain intoa riittävästi löytyy. Tällöin ei välttämättä tarvitse mielestäni sitoutua juuri tuohon tiettyyn syntymäpäivään tai vain yhteen formaattiin kuten mapahtoniin, seminaariin tai vapaamuotoiseen tapaamiseen.
Paikoista. Työnantajallani HSL:llä ei enää ole Pasilassa tarjolla katutasossa helposti saavutettavaa kokoustilaa, mutta mietin että ehkä joku muu OSM:in yhteydessä toimiva organisaatio voisi tarjota jotain? Esim. MapBox (jolla on toimisto Helsingissä), Gispo tms. Lisäksi voisin selvitellä voisiko jotain tilaa järjestyä ProGIS:in & Geoforum Finlandin kautta, esim. Maria01:n suunnalta Helsingistä.
Ajankohdasta. Milloinkohan Suomen alueella tehtiin ensimmäinen OSM-muokkaus? OSM:in historiadumpista tuon varmaan joku minua näppärämpi kaveri saa helpostikin kaivettua? Siinähän voisi olla toinen “juhlahetki” tuon varsinaisen perustamispäivän lisäksi, jota voitaisiin täällä Suomessa jotenkin mahdollisesti juhlistaa.
Käytännön ideana, niin mikäli järkkäätte jotain niin European Heritage Days:n tämän vuoden teema on “Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot” jonka alle OSM:n 20-vuotta toiminta menee paremmin kuin hyvin.
Osallistumiseen soveltuu ihan se, että ilmoittelee tapahtuman Kotiseutuliiton ylläpitämään kalenteriin ja tuohon kansainväliseen kalenteriin. Suurin osa aktiviteeteista osuu elokuuhun ja syyskuuhun.
Pitänee palata tähän syksymmällä. Elokuun 9. päivä tulee turhan nopeasti ja olen ainakin itse tuolloin vielä kesälomilla.