Openingstijden defibrilator

Ik heb laatst toestemming gekregen van mijn plaatselijke gemeente om hun kaart met AED-locaties over te nemen in OSM. Zij hebben deze defibrillators opgedeeld in 24-uur beschikbaar en niet-24-uur beschikbaar. Dit lijkt mij wel belangrijke informatie om toe te voegen, maar ik mag van de gemeente niet het adres, telefoonnummer of namen gebruiken.

Is er misschien een oplossing om ze te taggen volgens het 24-uurs en niet-24 uurs? of kan ik zonder enige privacyregels te overschrijden de openingstijden van het gebouw waar hij inhangt overnemen, deze info is uiteraard niet aangeleverd door de gemeente maar door al ingevulde OSM tags of websites van bedrijven.

Als je het adres (=locatie) niet mag gebruiken, waar/hoe voeg je dan de tag toe?

ja, ze waren daar idd niet heel duidelijk mee, maar als ze zeggen dat ik ze “op de kaart mag vermelden” ga ik ervan uit dat ze op een kaart mogen.

dit is hoe zij het gezegd hebben:

De locaties mogen dus wel gebruikt worden maar adressen niet… maar het was ook meer in de context van geen persoonlijke gegevens.

Volgens de Wiki pagina heb je de mogelijkheid om o.a. de tags opening_hours=, access= en indoor=* te gebruiken. Daarmee zeg je al een hoop. Het lijkt me verstandig om daarbij inderdaad de openingstijden van de gebouwen over te nemen.

Met telefoonnummers vraag ik me af of ze bedoelen dat je hun data niet mag gebruiken voor telefoonnummers, of dat we de telefoonnummers er helemaal niet op mogen zetten. Telefoonnummers lijken me op zich wel praktische informatie, dus zelf zou ik ervoor kiezen om de nummers toevoegen vanuit een andere bron, zoals fysiek naar de AED’s gaan en dan het nummer over te nemen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze daar iets over te zeggen hebben.

Een betrouwbare gemeente ?

ik neem aan van wel… hahaha

Als er meerdere partijen betrokken zijn, dan durft het nogal eens fout lopen.

In Vlaanderen heb ik er nog geen één tegengekomen.

Is het wenselijk om de defibrilators als aparte nodes toe te voegen of is het het beste om ze te toe te voegen aan de nodes van het gebouw waar het zich bevind? Is het tevens misschien slim om in description=* aan te geven als een defibrilator niet 24/7 open is?

In Vlaanderen staan er nogal wat defibrillators op vrijstaande paaltjes.
Bovendien is het toch mijn bedoeling ze zo precies mogelijk te plaatsen.
Het kan soms wel 5 minuten duren om rond een huis, school, huizenblok te lopen.

Voor de 24/7 heb je toch opening_hours ? Indien niet, dan is het niet.

edit : ik weet niet of ik zelf altijd consequent ben geweest.
Wanneer indoor=yes dan worden de openingstijden wel belangrijk, alhoewel indoor=no ook niet altijd wil zeggen dat je er altijd bij kunt.
Hopelijk is de combinatie met de access tag en een reeks foto’s dan wel duidelijk.

Even zoeken in de wiki:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag%3Aemergency%3Ddefibrillator

Dus op een eigen node.
Als het in een gebouw is dan de node binnen de omgrenzing van het gebouw. indoor=yes toevoegen.
Opening hours=… kan gewoon toegevoegd worden.
Als het telefoonnummer op het apparaat staat, dan is er dus geen bezwaar om dat te vermelden.

edit:
Tot mijn verbazing wordt er geen symbool getoond op de standaardkaart.

Inderdaad, zelfs niet op de Humanitarian.
Een vuilbak is belangrijker.
Een vuilbak wordt meer gebruikt :slight_smile:

Dat zal dus slaan op de vrijwilligers die gewaarschuwd worden door de alarmcentrale, de AED oppakken en naar de plaats van het slachtoffer gaan.